Maar liefst 11 nieuwe lijndiensten in de steigers

In april en mei worden wel zes nieuwe deepseadiensten en vijf regionale lijndiensten opgestart, wat 63 schepen aan het werk zet. De forse capaciteitsinjectie in de lijnvaart kan een nefast effect hebben op de tarieven op sommige vaargebieden.

Voorlopig staan al elf nieuwe diensten in de steigers, maar dat kunnen er volgens onze bronnen zelfs nog meer worden. Voor de vijf nieuwe regionale diensten zijn vijftien containerschepen met een capaciteit van 1.300 tot 2.500 teu nodig. In de nieuwe deepseadiensten zullen 38 schepen van 4.200 tot 6.000 teu en nog eens twintig van 6.000 tot 13.000 teu aan de slag gaan.

Voor de eigenaars van containerschepen is dit een goede zaak nu de tarieven op chartermarkt eindelijk zijn beginnen stijgen. Het aanbod aan beschikbare schepen droogt stilaan op. Begin deze maand bedroeg de capaciteit van de werkloze vloot (inclusief schepen die in herstelling zijn) 521.500 teu. Voor de elf nieuwe lijndiensten zal 360.000 teu aan capaciteit worden gebruikt.

Noord-Europa

Twee van de elf nieuwe lijnen zijn op Noord-Europa gericht. Het gaat om de AEX Service op het Verre Oosten van Hyundai Merchant Marine (HMM) met een vloot van tien schepen van 4.600 tot 5.000 teu en de vierde trans-Atlantische dienst van de Ocean Alliance.

De TAT4 Service van de Ocean Alliance zal Antwerpen met Charleston, Savannah, Miami en New York verbinden. De eerste afvaart uit de Scheldehaven is gepland op 4 april met het schip ‘CMA CGM Alcazar’ van 5.085 teu (foto). Evergreen heeft alvast de ‘Ever Delight’ van 4.211 teu genomineerd. De andere drie boten voor de TAT4 moeten nog worden aangeduid. Dat worden in principe nog twee eenheden van CMA CGM en een van OOCL.

Vrachtprijzen

De grootste capaciteitsuitbreiding komt er tussen het Verre Oosten en Latijns-Amerika, waar er een grote partnerruil komt nu Hamburg Süd door Maersk Line is overgenomen. De nieuwe redersgroepen willen er niet voor elkaar onderdoen, wat inhoudt dat er twee loops op de route bijkomen met telkens tien schepen van gemiddeld 9.000 teu.

De Franse databank Alphaliner verwacht dat de vrachtprijzen nog meer onder druk zullen komen omdat de start van elf nieuwe lijndiensten ook nog eens samenvalt met de oplevering van een groot aantal megamaxschepen. In vergelijking met februari zijn de Chinese exporttarieven voor spotlading wereldwijd volgens de Shanghai Containerized Freight Index (SCFI) al met 24% gedaald naar het laagste niveau sinds augustus 2016.

Stefan Verberckmoes