Loodsen starten stiptheidsacties (update)

Alfaport en de Antwerpse Scheepvaartvereniging (ASV) roepen de Beroepsvereniging van Loodsen op om de stiptheidsactie die ze vandaag begonnen zijn, te beëindigen en mee te werken aan een audit van de nautische dienstverlening.

De rivierloodsen hebben besloten om vanaf vandaag maximaal één schip met een lengte van meer dan 339,9 meter te beloodsen tussen Hansweert en hun ligplaats in de Scheldehaven. Met deze actie die tot ernstige vertragingen bij grote containerschepen vanaf ongeveer 11.000 teu kan leiden, wil de Beroepsvereniging van Loodsen (BvL) protesteren tegen het feit dat de bevoegdheden van het Nautisch Diensthoofd – Verkeersbegeleiding Schelde nog steeds niet vastgelegd werden.

De BvL dreigde eerder al met acties en voegt vanaf dinsdagochtend om 7 uur de daad bij het woord. De loodsen zeggen het gevoel te hebben dat hun voogdijminister, Ben Weyts, hun aan het lijntje houdt.

Permanent bezet

Vanaf 1 januari zal de stoel van het Nautisch Diensthoofd - Verkeersbegeleider Schelde in de toren aan het sluizencomplex Zandvliet/Berendrecht (foto) permanent bezet worden door een loods van de hoogste categorie. Hij zal de beweging van alle grote schepen mee opvolgen in functie van de sluisplanning en het verkeer van en naar Linkeroever.

De loodsen willen dat deze persoon alle bevoegdheden als verkeersleider krijgt en niet louter een adviserende rol. Het Scheldeverdrag tussen Nederland en Vlaanderen zegt echter duidelijk dat de chefloods van de Gemeenschappelijk Nautische Autoriteit in Vlissingen het uiteindelijk voor het zeggen heeft.

Reactie MSC

Eén van de rederijen die door de acties getroffen kan worden, is MSC. Marc Beerlandt, CEO van MSC Belgium, heeft opvallend veel begrip voor de situatie van de loodsen. De komst van steeds meer grote containerschepen in combinatie met al het andere verkeer bij het in- en uitvaren van het havengebied vraagt volgens hem inderdaad om extra begeleiding.

Van het feit dat de loodsen weer naar het actiewapen krijgen, wordt hij dan weer horendol. “Het is als een kanon nemen om op een mug te schieten.” Hij windt zich ook op over het feit dat dit dossier al zeer lang aansleept. Op het ministerie van Mobiliteit werd er al intens overleg over gepleegd, maar toch bijft het dossier geblokkeerd. “Eigenlijk is het vreemd dat zo’n kwestie op het ministerie behandeld moet worden”, besluit Beerlandt.

Reactie Alfaport en ASV

Ook Alfaport, het platform van de private havengemeenschap binnen Voka – Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland, en ASV begrijpen dat de BVL zich zorgen maakt over de effectiviteit van de nieuwe voorgestelde werkwijze inzake het VBS-diensthoofd die de GNA (Gemeenschappelijke Nautische Autoriteit) zou adviseren.

“Wij roepen hen echter op om hun acties stop te zetten, de nieuw voorgestelde werkwijze op het terrein een kans te geven en ze ook mee te nemen in een audit’, zegt Eddy Wouters, directeur van ASV.

Alle Antwerpse maritieme geledingen zijn al langer voorstander van een audit van de nautische keten. Er is een brede consensus dat de dienstverlening nu top is, maar met het steeds intensievere gebruik van het Deurganckdok en de ingebruikname van de nieuwe sluis op Linkeroever zullen complexere verkeerssituaties ontstaan.

Future-proof?

‘We hebben er met zijn allen wel belang bij om na te gaan of de manier waarop we als nautische ketenspelers (scheepsagenten, sleepdiensten, loodsen, scheepvaartbegeleiders, havenautoriteiten….) die schepen nu ontvangen en behandelen ook future-proof is. Zo’n oefening kan best gebeuren op basis van geobjectiveerd materiaal”, zegt Stephan Vanfraechem, directeur van Alfaport.

Volgens Alfaport en ASV is het belangrijk dat die oefening gebeurt in een sfeer van vertrouwen en sociale rust. Daarom roepen ze de loodsen op om hun acties te stoppen en deel te nemen aan een strategische dialoog met alle ketenpartners.

De vanaf vandaag gevoerde acties zijn immers negatief voor het imago van Antwerpen als betrouwbare haven. “Onlangs nog herbevestigden de belangrijkste containerrederijen hun vertrouwen in de Antwerpse haven. Die rederijen, maar ook andere gebruikers en klanten van de Antwerpse haven, vragen wel een dienstverlening die top is en bovendien ook betrouwbaar. We moeten een signaal van betrouwbaarheid geven aan die klanten”, besluiten Alfaport en ASV.