Lijnvaartsector is zwaar verlieslatend geworden

Nu zestien van de top-20 containerrederijen hun resultaten voor 2015 gepubliceerd hebben, heeft de Franse consultant Alphaliner al deze cijfers geanalyseerd en vier conclusies getrokken.

Een eerste conclusie is dat slechts de helft van alle carriers vorig jaar winst gemaakt hebben. Voorts blijkt er ook een zeer groot verschil te zijn tussen de beste en slechtst presterende carriers. De resultaten zijn in de loop van 2015 ook duidelijk steeds minder goed geworden.

De vierde conclusie is dat je niet noodzakelijk de grootste moet zijn om mooie cijfers te kunnen voorleggen. Uit de vergelijking van de marges komt de Taiwanese rederij Wan Hai als beste uit de bus met een rendement van 6,3%. Dat is net iets beter dan de marges van Maersk Line (6%) en CMA CGM (5,8%).

Schaalvoordelen

Dat die laatste twee in de top-3 staan, is natuurlijk wel een aanwijzing dat schaalvoordelen ook financieel doorwegen. Op de vierde en vijfde plaats vinden we echter met OOCL (marge van 5%) en Zim (3,9%) weer een middelgrote en een relatief kleine carrier.

De zes rederijen die vorig jaar in het rood zijn gegaan, zijn allemaal van Aziatische origine. China Shipping Container Lines (CSCL) bleek de minst rendabele carrier met een negatieve marge van 6,4%. De rederij leed een operationeel verlies van 335 miljoen dollar en heeft daarnaast nog eens voor 139 miljoen waardeverminderingen op activa ingeboekt. Zelfs na verrekening van de van de overheid verkregen slooppremies blijft een put van 474 miljoen dollar over.

Slooppremies

De lijndiensten van CSCL zijn per 1 maart van dit jaar overgegaan naar Cosco Container Lines (Coscon), dat vorig jaar een operationeel verlies van 227 miljoen dollar heeft geleden. De marge bedroeg -3,2%. Dat Coscon het jaar toch nog met een kleine nettowinst van 6 miljoen dollar kon afsluiten, is volledig te danken aan het ontvangen van slooppremies.

Het moederbedrijf China Cosco kreeg vorig jaar in totaal 683 miljoen dollar aan subsidies van de Chinese staat toegestopt. De rederijen krijgen er 232 dollar per gross ton voor het slopen van oudere schepen, mits die vervangen worden door nieuwe schepen die op een Chinese scheepswerf gebouwd worden.

De andere verlieslatende carriers met negatieve marges waren Yang Ming (-5,4%), Hyundai Merchant Marine (-4,5%), Evergreen (-3,1%), MOL (-2,8%), APL (-1,8%) en “K” Line (-0,3%). Rederijen die een kleine operationele winst boekten waren NYK (+0,6%), Hanjin (+1,9%) en Hapag-Lloyd (+3,5%).

Gemiddelde marges

De vier rederijen uit de top-20 die geen resultaten bekendmaken zijn MSC, Hamburg Süd, UASC en PIL. Het gemiddelde van de zestien anderen geeft echter goed weer hoe het er in de sector aan toe gaat.

De gemiddelde marge bedroeg vorig jaar 0,3%. Veel viel er dus niet te verdienen in de lijnvaart, al is er wel een frappant verschil tussen de operationele winst van Maersk Line (1,4 miljard dollar) en het resultaat van CSCL (-335 miljoen). Deze cijfers hebben overigens betrekking op de EBIT van alleen de containerdiensten (exclusief eenmalige verrichtingen of bulkactiviteiten).

In de loop van het jaar zijn de marges wel enorm verslechterd, waardoor ook bijvoorbeeld marktleider Maersk Line in het vierde kwartaal in het rood ging. Hoe onrustwekkend deze evolutie is, blijkt uit de gemiddelde marges die Alphaliner per kwartaal berekende.

Dramatisch

In de eerste en tweede kwartalen was die gemiddelde marge nog positief (respectievelijk 5,2 en 2,4%), maar dat werd -1,8% in het derde kwartaal en zelfs -5,9% in het laatste. Aangezien de zeevrachten (en dus de inkomsten van de carriers) dit jaar nog verder gedaald zijn, is het duidelijk dat de sector momenteel zwaar verlieslatend is.

Alphaliner stelt dat de rederijen de daling van de tarieven nog lange tijd hebben kunnen compenseren met het feit dat de bunkerkosten fors omlaag gingen en dus de operationele kosten daalden.

Eind vorig jaar was de situatie al dramatisch voor carriers als CSCL, HMM en Yang Ming met negatieve marges van respectievelijk 16,6%, 13,2% en 12,2% in het laatste kwartaal. Ook bij Evergreen (-11,6%) en Hanjin (-7,7%) waren de tekorten groot.

Drie rederijen die het hoofd in het vierde kwartaal nog boven water konden houden, waren Wan Hai, CMA CGM en Hapag-Lloyd. Hun winstmarges waren echter wel geslonken tot respectievelijk 1,2% en 0,6% voor de eerste twee en een schamele +0,1% voor Hapag-Lloyd.