Lijnvaartmarges blijven teleurstellend laag

In 2018 hebben de containerrederijen gemiddeld 70 dollarcent winst gemaakt op elke 100 dollar die ze factureerden aan hun klanten. Rijk zijn ze dus zeker niet geworden. De meest rendabele rederij was Hapag-Lloyd met een marge van 3,7%.

De Franse lijnvaartanalist Alphaliner heeft op basis van de resultaten van de grootste containerrederijen berekend hoe rendabel de lijnvaartsector vorig jaar was. Daarvoor werden de operationele winsten – en dus niet de nettoresultaten – afgezet tegen de omzet. De gemiddelde marge voor de carriers bedroeg in 2018 ampter 0,7%.

Van de tien grote carriers die hun resultaten bekendmaken, waren er drie verlieslatend. Hyundai Merchant Marine (HMM) bloedde het meest. De Zuid-Koreaanse rederij leed een operationeel verlies van 455 miljoen dollar, wat een negatieve marge van 10,9% betekent. Ook Ocean Network Express (-5,4%) en Yang Ming (-4,1%) trokken het gemiddelde flink naar beneden.

Winst

Zeven rederijen boekten dus een operationele winst (ebit), al kan je in het geval van Evergreen met een marge van 0,1% beter spreken van een break-even. Ook Zim en Wan Hai bleven steken op een magere marge van respectievelijk 1 en 1,7%. De marge van Maersk wordt door Alphaliner op 1,5% geschat.

De beste resultaten waren er voor Hapag-Lloyd (+3,7%), CMA CGM (2,6%) en Cosco (+2,3%). De Chinese carrier dankt de operationele winst overigens aan het resultaat van de nieuwe dochter OOCL. De cijfers van Cosco Shipping Ports werden voor de analyse van de marges buiten beschouwing gelaten.

Beterschap

In de loop van 2018 kwam er wel beterschap. In de eerste helft van vorig jaar was de sector nog collectief verlieslatend met een negatieve marge van 3,1% in het eerste en 3,8% in het tweede kwartaal. Na een bijna break-even in het derde kwartaal (0,6%) bleek de gemiddelde marge in het laatste kwartaal naar, een nog steeds bescheiden, 1,6% te zijn gestegen.

De containerrederijen verwachten dit jaar betere resultaten. De contracttarieven voor lading tussen het Verre Oosten en de westkust van Noord-Amerika zijn vanaf mei naar verluidt 30% hoger dan die van vorig jaar. In de nieuwe jaarcontracten worden nu ook vaak clausules opgenomen over een nieuwe brandstoftoeslag met het oog op de extra bunkerkosten die de rederijen zullen hebben om vanaf 1 januari 2020 de verstrengde zwavelemissienormen na te leven.

Stefan Verberckmoes