“Lijnvaart biedt povere service”

De grote mega-allianties hebben de verladers nog niet de voordelen opgeleverd die hun beloofd werden, vindt Chris Welsh van het Global Shippers’ Forum. Hij pleit voor de oprichting van een Maritime Industries Supply Chain Forum.

Welsh (foto) sprak dinsdag tijdens een congres van de International Cargo Handling Co-ordination Association (ICHCA) in Barcelona als algemeen secretaris van het Global Shippers’ Forum (GSF). Dat forum verenigt een aantal verladersorganisaties, waaronder de Britse Freight Transport Association als enige Europese lid.

Welsh vindt dat de carriers dringend iets moeten gaan doen aan de povere kwaliteit van hun dienstverlening. Ondanks het feit dat alle grote containerrederijen nu lid zijn van vier mega-allianties, zijn er nog steeds vertragingen en worden logistieke ketens in de war gestuurd omdat er vaak afvaarten worden overgeslagen.

Internationaal forum

Het GSF pleit voor de oprichting van een internationaal forum dat alle uitdagingen zou moeten bespreken waarmee zowel carriers als verladers geconfronteerd worden.

Welsh herhaalde dat verladers in het algemeen positief staan tegenover consortia of Vessel Sharing Agreements omdat er zo kosten bespaard kunnen worden en de dienstverlening beter wordt. De voordelen die dat oplevert, worden dan gedeeld. De consolidatie van alle grote carriers in een handvol "super allianties" heeft hem echter duidelijk nog niet overtuigd.

“De bewijslast ligt bij de rederijen om aan te tonen dat megaschepen en mega-allianties de juiste keuze als business model zijn”, aldus de secretaris. “Men zegt dat grotere schepen en allianties schaalvoordelen opleveren, maar in de realiteit zijn de voordelen alleen voor de rederijen en worden andere partijen met hogere kosten opgezadeld.”

ITF

Dat is ook de strekking van het rapport "The Impact of Mega-Ships", dat in april vorig jaar door het International Transport Forum (ITF, een denktank van de OESO) werd gepubliceerd. Welsh liet niet na om op te merken dat de rederijen de conclusies van dat rapport eigenlijk nooit weerlegd hebben.

Olaf Merk van ITF stelde in Barcelona eveneens de vraag of de inzet van ultra large container ships (ulcs) voor alle partijen een goede zaak is. "Er zijn schaalvoordelen wanneer die schepen ook effectief gevuld worden, maar anderzijds resulteert dit in extra druk voor havens en terminals. Meer feedering en congestie doen volgens hem ook de ecologische voordelen van de inzet van grotere schepen teniet.