Lagere chartertarieven moeten grootste faillissement ooit afwenden

Een eventueel faillissement van Hyundai Merchant Marine (HMM) zou onmiddellijk het allergrootste in de lijnvaartsector worden. Dat concludeert Alphaliner in een overzicht van alle containerrederijen die tot dusver bankroet gingen.

Als we de omvang van de vloot als referentie nemen, was het omvallen van US Lines in november 1986 tot nu toe het grootste faillissement in de lijnvaart. Die Amerikaanse rederij controleerde toen een vloot van 46 schepen, samen goed voor een capaciteit van 93.000 teu. De twee grootste slachtoffers na US Lines waren de Zuid-Koreaanse rederij Cho Yang in mei 2001 en het Chinese Hainan PO Shipping in oktober 2013.

Momenteel bevindt HMM zich in de gevarenzone. Omdat die Zuid-Koreaanse carrier een vloot van 403.000 teu (56 schepen) controleert, zou dit dus wel eens veruit het grootste faillissement in de sector kunnen worden.

Zover zijn we echter nog niet, want de Korea Development Bank wil de noodlijdende carrier overeind houden. Deze week werd ook bekend dat HMM 85,7 miljoen dollar zal ontvangen voor de verkoop van 50,1% van de aandelen in Hyundai Pusan New-Port Terminal aan PSA.

Klok

De klok blijft voor de rederij wel tikken, want in april moet HMM 190 miljoen dollar schulden aflossen en in juli nog eens 257 miljoen.

Het wordt intussen steeds duidelijker dat de redding van HMM vooral in handen ligt van de rederijen die schepen aan de Zuid-Koreaanse carrier verhuren. De extreem lage tarieven in de lijnvaart volstaan niet om de (relatief dure) charters te betalen, waardoor de Zuid-Koreanen nog meer geld verliezen en geen schulden kunnen aflossen.

HMM heeft de eigenaars van de gehuurde schepen vorige maand al gevraagd om de chartertarieven te verlagen en hoopt de onderhandelingen daarover eind april af te ronden.

Gesprekspartners

Een woordvoerder van de rederij wou tegenover de krant Korea Herald niet zeggen met wie er gepraat wordt om de onderhandelingspositie van HMM niet af te zwakken. Afgaande op de Franse databank Alphaliner lijkt het aantal gesprekspartners echter beperkt te zijn.

De rederij huurt vijf schepen van 13.092 teu van het Griekse Danaos, die ook nog eens zes eenheden van 2.174 aan HMM uitchartert. Zodiac Maritime verhuurt acht nieuwe schepen van 10.055 teu (waarvan al twee in de vaart) alsook twee scheen van 8.566 teu (foto) en twee van 6.350 teu. De andere gesprekspartners zijn o.a. Eastern Pacific, Navios Maritime Partners en Capital Ship Management.