Kustloodsen vragen weer heli's voor beloodsing

Het stormweer belemmert het scheepvaartverkeer, onder meer in Zeebrugge. Met de bestaande beloodsingsmiddelen wordt het beloofde doel niet bereikt, zegt de Associatie van Kustloodsen (AvK). Rederijen willen betalen voor helibeloodsing.

Begin deze week zorgde het stormweer ervoor dat verschillende schepen lagen te wachten op zee om de haven van Zeebrugge binnen te varen. De Associatie van Kustloodsen (AvK) maakt een kanttekening bij die situatie. “Bij de ingebruikname van de swath (small waterplane area twin hull)-vaartuigen in 2012 werd beloofd dat zij veel zouden oplossen, maar de realiteit is anders. Na acht jaar maken zij hun doel niet waar. Zo’n 35% van de schepen die Zeebrugge aanlopen en 65% van de schepen voor Oostende zijn niet-swath operabele schepen”, zegt Wouter Mazijn, voorzitter van de AvK.  Het gaat voornamelijk om cruiseschepen, ferries, diepstekende containerschepen en kleine autoschepen. “Die schepen hebben meestal een deur op 2,5 meter hoog boven de waterspiegel. De swath komt op 5 meter boven de waterspiegel uit”.  

Helibeloodsing

Met de invoering van de swath werd de helibeloodsing in 2012 afgeschaft. “Binnen de hele range Hamburg/Le Havre zijn de Vlaamse havens de enige die geen helibeloodsing aanbieden. Zowel in Le Havre als in Duinkerke, Calais, Nederland en in Hamburg is dat wel het geval. We hebben dat al een paar keer aangekaart bij de Vlaamse overheid, maar tevergeefs”, zegt Mazijn.

Rederijen willen betalen

“Volgens ons kan helibeloodsing aangeboden worden aan een redelijke kost. De rederijen zijn zelfs bereid om ervoor te betalen. We hebben al eens gevraagd om dat uit te rekenen voor Zeebrugge, maar dat is onbespreekbaar. Begin deze week heeft een schip van Finnlines 24 uur moeten wachten. Dat kost handenvol geld”, benadrukt Mazijn.

Diepstekende containerschepen

Hij verwijst naar de nieuwe containerlijn die op komst is naar Zeebrugge. “Die schepen komen rechtstreeks van Felixtowe naar Zeebrugge met een grote lading containers. Zulke diepstekende megacontainerschepen kunnen vaak enkel met de jol bemand worden. Wanneer die bij slecht weer niet operationeel is, dreigen deze schepen ernstige vertragingen op te lopen. Gezien hun strakke stroom- en tijvenster is ook hier helibeloodsing aangewezen”, besluit Mazijn.

Toch bespreekbaar

Bij het Loodswezen spreekt algemeen directeur Herman Van Driessche tegen dat het onderwerp helibeloodsing niet bespreekbaar is. “We zijn dat aan het onderzoeken in een ruimer kader, niet enkel voor het Loodswezen. Voorlopig zijn we er nog niet uit. Het is effectief zo dat ongeveer een derde van de schepen niet swath-operabel is, maar dat geldt voor alle havens. Anderzijds zijn er sinds de komst van de swath veel minder uitvaldagen. Vroeger kon bij 2,5 meter hoge golven een groot deel van de schepen al niet meer beloodst worden. Met de swath is dat voor 67% van de schepen nog wel het geval. Dat is een gigantische winsituatie”, benadrukt Van Driessche.

Volgens hem zijn ook niet alle schepen heli-operabel en hangt aan de helibeloodsing een fors prijskaartje. "In het verleden hebben we een slechte financiële ervaring gehad met een duur contract”, besluit hij.

Koen Heinen