Koreaanse nieuwkomer in lijnvaart

Hyundai Merchant Marine (HMM) lijkt naast de meest waardevolle activiteiten van landgenoot Hanjin Shipping te grijpen. Het beste bod op de lijndiensten op de trans-Pacific kwam van Korea Line.

Verwacht wordt dat het Seoul Central District Court vandaag de verkoop van Hanjins activiteiten op de trans-Pacific zal bekrachtigen. Korea Line bracht het hoogste bod uit op de lijndiensten tussen het Verre Oosten en Noord-Amerika, exclusief vijf schepen van 6.500 teu en een aandeel van 54% in de Total Terminal in Long Beach, waarvoor behalve HMM ook MSC interesse hebben getoond.

Korea Line is actief in de drogebulkvaart moest in 2011 de boeken neerleggen en bescherming tegen schuldeisers vragen. De trampreder is sinds 2013 een onderdeel van de Samra Midas Group en heeft de activiteiten intussen gediversifieerd door ook LNG-tankers en een autoschip in de 29 eenheden tellende vloot op te nemen.

Nieuw

In de lijnvaart is Korea Line volledig nieuw. De rederij zal onder andere de kantoren van Hanjin in Noord-Amerika overnemen en beloofde tewerkstelling voor 700 werknemers van Hanjin.

HMM valt opnieuw uit de boot om de positie als enige overblijvende grote Zuid-Koreaanse containerrederij te versterken. Hyundai had al herhaaldelijk gezegd dat het door de Korea Development Bank gesteund werd om de meest waardevolle activa van Hanjin over te nemen. Op de trans-Pacific was Hanjin de zesde grootste carrier met een marktaandeel van ruim 7%. Ter vergelijking: op basis van de huidige ingezette capaciteit heeft HMM op die route volgens de Franse databank Alphaliner momenteel een marktaandeel van 3,9%.

Ook de grootste containerschepen van Hanjin gaan niet naar HMM. HSH Nordbank verhuurde al zes eenheden van 13.102 teu aan Maersk Line.

Stefan Verberckmoes