Koreaanse carriers willen handen in elkaar slaan

Bijna een jaar na het omvallen van Hanjin Shipping gaan veertien Zuid-Koreaanse rederijen het zogenaamde Korea Shipping Partnership oprichten. Vanaf volgend jaar willen ze nog meer samenwerken.

Verschillende Koreaanse carriers werken nu al samen in het intra-Aziatische verkeer. Zo vormde Hyundai Merchant Marine (HMM) begin dit jaar het HMM+K2 consortium met de landgenoten Heung-A Shipping en Sinokor Merchant Marine.

Het is de bedoeling dat alle Zuid-Koreaanse rederijen vanaf volgend jaar nog meer elkaars schepen gebruiken, bijkomende intra-Aziatische diensten starten en samen terminals beheren. De administratieve afhandeling van dit alles zal gebeuren door de Zuid-Koreaanse redersvereniging, die later dit jaar ook alle praktische afspraken zal voorbereiden zodat de samenwerking in januari effectief van start gaan.

SM Line

Bij de veertien carriers van het Korea Shipping Partnership zijn onder andere Hyundai Merchant Marine (HMM) die als staatsrederij de rol als nationale carrier van Hanjin moest overnemen, maar ook nieuwkomer SM Line die de diensten van Hanjin op de trans-Pacific heeft overgenomen en intussen ook een intra-Aziatisch netwerk uitbouwt. Deze maand start SM Line al een vijfde regionale dienst die China en Korea met Vietnam en Indonesië zal verbinden.

Volgens de Korea Shipowners’ Association is de oprichting van het samenwerkingsverband ook bedoeld om de reputatie van Zuid-Korea als grote maritieme natie te herstellen. Die reputatie werd immers beschadigd door het faillissement van Hanjin Shipping.

Stefan Verberckmoes