Koreaanse bank houdt HMM overeind

De Zuid-Koreaanse overheid zorgt er via de Korea Development Bank voor dat Hyundai Merchant Marine (HMM) de komende drie maanden niet failliet gaat.

De rederij leed vorig jaar een zwaar verlies van 525 miljoen dollar  en gaat gebukt onder een enorme schuldenlast. Er werd een reddingsplan opgesteld, dat intussen echter door de grootste schuldeisers werd afgewezen.

De Korea Development Bank organiseert als grootste schuldeiser morgen opnieuw een vergadering met andere schuldeisers en heeft vorige week alvast nog eens om hun begrip en medewerking gevraagd “omdat de situatie bij HMM alleen genormaliseerd kan worden als iedereen een deel van de lasten draagt”. Er zou wel al een voorakkoord zijn om de schuldeisers meer bij het beheer van de Zuid-Koreaanse carrier te betrekken, maar details daarover zijn er nog niet.

Chartertarieven

Een belangrijk onderdeel van het reddingsplan is dat de rederijen die schepen aan HMM verhuren, hun chartertarieven zouden verlagen. Die rederijen (o.a. Danaos en Zodiac Maritime) weigeren echter om op dat voorstel in te gaan. De containerrederij verklaarde vorige maand nog dat het nodig is om de chartertarieven met 20 tot 30% te verlagen om een faillissement af te wenden.

HMM heeft met de staatsbank een akkoord bereikt om gedurende drie maanden geen schulden te moeten aflossen. In die periode zou een externe boekhouder een schuldherschikking moeten doorvoeren.

Hyundai Motor heeft intussen de geruchten ontkend dat het betrokken zou worden bij de redding van HMM. Er werd gespeculeerd dat de logistieke divisie van deze autofabrikant, Hyundai Glovis, in HMM zou investeren of de rederij zelfs volledig zou overnemen en samenvoegen met de eigen maritieme activiteiten (car carriers).