Koopjesjagers houden herstel in lijnvaart tegen

De lage tweedehandsprijzen van containerschepen trekken koopjesjagers aan die overtollige schepen blijven verhuren. Daardoor blijven ook de chartertarieven aan de te lage kant.

De problemen zijn het grootst voor eigenaars van klassieke panamaxschepen van 4.000 tot 5.300 teu. De ingebruikname van de nieuwe sluizen van het Panamakanaal in juni 2016 heeft dit scheepstype veel werk gekost in een periode waarin de containervloot al met overcapaciteit kampt.

Momenteel varen er maar 47 panamaxschepen in lijndiensten via Panama, terwijl dat er voor juni 2016 nog 221 waren. Ter vergelijking: de containervloot telt nog altijd 543 eenheden van 4.000 tot 5.300 teu.

Verschroot

Hun aantal is wel al geslonken sinds de piek van 670 eenheden in 2013. Maar liefst 92 panamaxen werden de voorbije twee jaren verschroot. Nog eens 96 andere eenheden werden door koopjesjagers opgepikt aan prijzen van amper 6 tot 16 miljoen dollar, die in sommige gevallen nauwelijks meer dan de schrootwaarde bedroegen.

Aan goedkope tonnage was er de voorbije twee jaren geen gebrek. De bijzonder lage chartertarieven van soms 4.000 dollar per dag hebben heel wat eigenaars van panamaxschepen (zoals onder andere Rickmers Maritime) in de problemen gebracht met vaak een gedwongen verkoop tot gevolg.

Koopjesjagers

Koopjesjagers die een panamaxschip voor iets meer dan de schrootwaarde kunnen kopen, kunnen dat al voor 7.000 tot 10.000 dollar per dag verhuren om uit de kosten te komen, terwijl andere eigenaars meer dan 22.000 dollar per dag nodig hebben om er hun broek niet aan te scheuren.

De Franse consultant Alphaliner becijferde dat 24% van alle op de chartermarkt aangeboden panamaxschepen de voorbije twee jaar van eigenaar is gewisseld. Deze 96 overtollige schepen blijven dus nog altijd actief. Slechts zestien ervan zijn van de chartermarkt verdwenen omdat ze nu in binnenlandse diensten in China worden ingezet.

Stefan Verberckmoes