Kalmar verhoogt straddle carriers in Hamburg

Eurogate doet in Hamburg een beroep op Kalmar om negen straddle carriers te verhogen. Op die manier zouden ze in de toekomst de containers vier hoog kunnen stapelen.

De negen straddles met diesel-elektrische aandrijving werden in 2017 door Kalmar geleverd en kunnen de containers drie hoog stapelen. Begin volgend jaar zal Kalmar de ‘poten’ van deze ‘olifanten’ (populaire bijnaam voor straddles) verlengen, zodat ze vier containers boven elkaar kunnen zetten. De klus moet tegen het begin van het derde kwartaal geklaard zijn.

Het hoger maken van de straddle carriers kadert in de capaciteitsuitbreiding van de terminal, die er ook zes portaalkranen van de laatste generatie bijkrijgt. Wegens plaatsgebrek worden die portieken door de leverancier Liebherr bij Eurogate in Bremerhaven gemonteerd, waarna ze per ponton naar Hamburg zullen overgebracht worden.

Eurogate behandelt in Hamburg onder andere de containerschepen van MSC en Maersk/Hamburg Süd. Een andere klant is Hyundai Merchant Marine (HMM), die volgend jaar twaalf schepen van ruim 23.000 teu in de vaart zal nemen.

Stefan Verberckmoes