“K” Line gaat ‘kitesurfen’ met een bulker

“K” Line rust een van zijn grote bulkers uit met een kite om met wind in de zeilen het brandstofverbruik van het schip te verminderen. Als het meezit, kan zo’n kite de CO2-uitstoot omlaag trekken met meer dan 20%, zegt de Japanse scheepvaartgigant.

“K” Line kiest voor een ‘Seawing’ die ontwikkeld is door Airseas. Dat is een spin-off van vliegtuigbouwer Airbus. Het automatische kitesysteem komt op de voorplecht van het schip. Wanneer de wind met voldoende kracht uit de goede richting komt, kan het van op de brug 'met een druk op de knop' gelanceerd en uitgevouwen worden.

Het systeem houdt bovendien in real time weers- en zeeomstandigheden bij en stuurt zichzelf in functie daarvan bij om een optimaal rendement te halen en een maximale veiligheid te garanderen, zegt de rederij in een persbericht.

Volgens “K” Line kan het systeem er in belangrijke mate toe bijdragen dat de ecologische voetafdruk van het schip vermindert. Een bulker zou zijn CO2-uitstoot op jaarbasis met zo'n 5.200 ton kunnen terugschroeven.

Niet nieuw

Nieuw is het concept niet. Het Duitse Sky Sails kwam er een tiental jaar geleden al mee voor de dag en testte het onder meer uit op een schip van Beluga. Maar het systeem vond tot dusver geen ruime ingang.

Bij “K” Line past het gebruik van de 'Seawing' in een ruimere zoektocht naar manieren om varen groener te maken.

Jean-Louis Vandevoorde