Vakbond: "Bemanning heeft recht werk neer te leggen"

De Internationale Federatie van Transportarbeiders (ITF) wijst de bemanning 'gevangen' aan boord op hun rechten en wil de repatriatie bij de overheden doorduwen. "Genoeg is genoeg, het kan niet blijven duren", zegt ITF-inspecteur Christian Roos.

“Na drie maanden in coronacrisis zou er intussen toch wel een oplossing moeten zijn voor repatriatie”, zegt ITF-inspecteur Christian Roos.

De Internationale Federatie van Transportarbeiders lanceerde daarom op 15 juni de campagne ‘Enough is Enough’, in nauwe samenwerking met de rederijen. “Ook zij beseffen hoe precair de situatie vandaag is”, zegt Roos. “Als het schip niet meer kan vertrekken, kunnen ze hun contractuele verplichtingen ook niet meer nakomen.”

Safe manning

Elk schip heeft een 'minimum safe manning’. De vlaggenstaat bepaalt voor ieder schip hoeveel bemanningsleden er verplicht aan boord moeten zijn opdat het schip veilig kan afvaren. “Als er te weinig bemanning aan boord is, zal het schip niet kunnen vertrekken, en zullen de goederen niet in de winkels geraken”, zegt Roos.

“Er moet een oplossing komen, maar als zeevarenden beslissen om te vertrekken, dan zullen we hen ondersteunen en wijzen op hun rechten. Als het contract is afgelopen, hebben ze het recht om naar huis te gaan.”

Vijftien maanden

De bemanning heeft ook recht op walverlof en medische verzorging. Roos kaart aan dat er nog te veel restricties in het thuisland en het land van vertrek gelden. “De landen waarin de schepen geregistreerd zijn, schuiven alle verantwoordelijkheid af naar het land van herkomst. Dit terwijl de vlaggenstaat alle regels bepaalt die van toepassing zijn aan boord van het schip, en gemakkelijk kan zeggen ‘het stopt hier’.”

“Sommigen zeevarenden zitten al sinds maart vorig jaar aan boord”, gaat Roos verder. “Ze hebben het recht om na maximaal elf maanden vakantie te nemen. De vlaggenstaten en de overheden hebben de verantwoordelijkheid om enerzijds de wettelijke bepalingen in de maritieme arbeidsovereenkomsten na te komen, en anderzijds hun landgenoten naar huis te brengen."

Meer dan 200.000 zeevarenden zitten momenteel ‘gevangen’ aan boord. “De berichten zijn schrijnend”, vertelt Roos. “Wekelijks krijg ik aanvragen voor repatriatie vanuit België, maar het is moeilijk, vooral voor de Filipijnse en Indische bemanning. We hopen snel op directe vluchten. Iedere tussenstop is een kans op besmetting." Eerder al werd opgeroepen om de bemanningswisselingen op de luchthavens te vergemakkelijken

Secretaris-generaal van de Verenigde Naties, António Guterres, riep op 12 juni op om de bemanningsleden als essentieel personeel te beschouwen. Hij sprak van een 'humanitaire crisis'. 

Julie Desmet