Interface Terminal Gent groeit sterk binnen North Sea Port

De Interface Terminal Gent van Stukwerkers en Masterbulk kwam de jongste maanden fors op dreef. De spoortrafiek op Mortara zit in de lift, de binnenvaart groeit én de terminal behandelt nu de Volvotreinen uit China. Shortsea wordt de volgende stap.

De Interface Terminal Gent (ITG) aan de hoek van het Kluizendok en van het zeekanaal Gent-Terneuzen is in totaal 26 hectare groot. Daarvan is nog maar zowat de helft verhard, maar de 1.100 meter lange kaai is over de hele lengte bruikbaar en aan landzijde zijn de drie treinsporen van elk 750 meter volledig operationeel.

Partner Masterbulk

 “De intermodale terminal heeft de ambitie om de draaischijf én hub voor containers te worden binnen North Sea Port”, geeft Laurent Colanbeen (foto 2), business development manager van ITG aan.

Na het vertrek van Containerships naar Zeebrugge maakte Stukwerkers werk van de verdere ontwikkeling van de terminal en ging het op zoek naar een nieuwe partner. De Gentse stouwer vond die in Masterbulk. “Een sterke intermodale partner, die heel wat klanten heeft en stevige aantallen tank- en bulkcontainers aanlevert op de route naar Noord-Italië”, zegt Colanbeen.

Medio vorig jaar bracht Stukwerkers een gloednieuwe mobiele havenkraan in stelling en konden ook de lichteractiviteiten definitief starten.

Industrie en logistiek

De nieuwe 50/50 joint-venture kreeg de naam Interface Terminal Gent. “Die doet beter recht aan de multimodale mogelijkheden. Wij kunnen hier moeiteloos wegvervoer, spoor, binnenvaart en shortsea op elkaar laten inspelen. Wij zijn rechtstreeks aangesloten op het Europees netwerk voor elk van die modi”, wijst Colanbeen op de troeven van ITG.

“Met onze uitbreidingscapaciteit staan we bovendien klaar om in te spelen op de uitbouw van de logistieke bedrijvigheid op de honderden hectare aan terreinen die aan het Kluizendok en op bedrijventerreinen zoals Rieme-Noord nog uit te geven zijn. We zijn tenslotte ideaal gelegen voor de bediening van de industrie op de linkeroever in de kanaalzone. ITG plukt daar steeds meer vruchten van.”

Shuttlewise

ITG is de jongste maanden op een steeds hoger toerental gaan draaien. Dat blijkt onder meer uit het verhogen van de frequentie op de dag A-/dag C-spoorverbinding van Shuttlewise tussen Gent en Mortara. De Nederlandse operator trok het aantal vertrekken in beide richtingen op van vijf naar zes, met een bijkomende trein voor containers en wissellaadbakken op zaterdag richting Noord-Italië. Die kwam midden februari op gang.

“Die zesde rotatie was nodig om de groei van de volumes op te vangen”, maakt Martijn Elbers, general manager van Shuttlewise, duidelijk. “We vervoerden vorig jaar 9.000 eenheden southbound en 9.100 northbound. Dat waren er respectievelijk 4% en 9% meer dan in 2016. Dat konden we met vijf treinen niet meer aan.”

ITG droeg bij tot die groei, laat hij verstaan. “De centrale ligging ten opzichte van Zeebrugge en Antwerpen, de vlotte bereikbaarheid, de snelle wisseltijd – dertig minuten is de regel – spreken onze klanten aan. Noord-Franse klanten vinden eveneens de weg naar Gent, want onze betrouwbaarheid ligt hoger dan die van diensten die vanuit Noord-Frankrijk richting Italië gaan. De score van de verbinding op Mortara lag vorig jaar op 90%. We deden het daarmee iets minder dan de 95% in 2016, maar dat is volledig te wijten aan het ongeval in Rastatt.”

Elbers sluit niet uit dat Shuttlewise op termijn vanuit Gent ook een trein van en naar Oost-Italië inlegt.

Treinverbinding met China

“Wij kijken daarnaast ook naar andere verbindingen”, vult Colanbeen hem aan.

Met de Volvotreinen van en naar China haalde ITG alvast een tweede spoortrafiek binnen. Het gaat om de trein die de Chinese autologistieker Changjiu Logistics naar Europa stuurt met S90’s van het Zweedse merk. Dat grotere model produceert de autobouwer alleen nog in zijn fabriek in Daqing. De inkomende wagens worden per drie op speciale racks in veertigvoetcontainers gezet. Elke trein heeft een veertigtal van die laadkisten mee.

De containertrein ging eerst tot in Zeebrugge, maar door de interactie met de Volvofabriek in Gent viel de beslissing om Gent rechtstreeks aan te doen. Momenteel bekijken Volvo en Changjiu of ze ook V40’s op de terugreis naar China op de trein kunnen zetten. In november en december vond een drietal succesvolle tests rond die uitgaande trafiek plaats, maar een finale beslissing is er nog niet.

Changjiu is daarnaast op zoek naar andere retourlading. “Bij bepaalde partijen bestaat daar zeker interesse voor”, weet Laurent Colanbeen.

Containershuttles

Aan de waterzijde pendelen containershuttles momenteel driemaal per week naar Antwerpen en tweemaal per week naar Rotterdam. “Met de frequentie op Antwerpen kunnen we zowat alle closings van de deepsealijnen halen. Op Rotterdam zitten we nog op het minimum dat nodig is, maar we rekenen er op dat we volumes en frequentie ook op die route toenemen.”

Danser staat in voor het operationele luik en zet daarvoor schepen van 140 à 200 teu in, afhankelijk van de vraag. Die bedienen ook de containerterminal van Stukwerkers aan het Sifferdok. De Nederlandse operator baat de verbinding met Rotterdam zelf uit. Die op de Belgische mainport is een eigen product van Stukwerkers.

Draaischijf en depot

Naast de bediening van lokale markt dient Gent als draaischijf en consolidatiepunt voor trafieken die tussen de grote containerhavens en Noord-Frankrijk (Lille, Dourges) bewegen via de Leie-as.

De aansluiting op de binnenvaart via ITG bewijst daarnaast zijn nut voor lokale verladers zoals het chemiebedrijf Eastman en staalreus ArcelorMittal. Eastman heeft zijn volledige exportflow naar Antwerpen en Rotterdam via ITG op het binnenschip gezet. Die trafiek vertegenwoordigt om en bij 7.000 eenheden per jaar, in de regel 20’ 'dry boxes'. Ook ArcelorMittal Gent laat exportvolumes nu via de intermodale terminal over het water lopen.

Dankzij samenwerking met zowat alle grote deepsearederijen kan ITG lokale verladers de nodige lege dozen ter beschikking stellen. “Dat biedt hen de nodige flexibiliteit om de interactie tussen hun productievestiging of magazijn en de terminal te versnellen", klinkt het.

Shortsea

De missing link is voorlopig nog het shortseagebeuren. Laurent Colanbeen maakt zich sterk dat daar in de komende maanden een mouw aan wordt gepast met een nieuwe lijn. Die zal tussen Gent en het Verenigd Koninkrijk lopen. Details wil hij daarover nog niet kwijt.

Voor 2018 mikt de business development manager op een verdere, significante stijging van het totaal containervolumes via ITG en op een uitbreiding van de intermodale verbindingen en de klantenportefeuille. Een trafiekcijfer wil Stukwerkers niet kwijt.

Jean-Louis Vandevoorde