Exmar ziet geen corona-effect op activiteiten

Exmar zag zijn operationele winst van 8,5 naar 15,4 miljoen dollar stijgen, maar sloot het boekjaar 2019 af met 13,2 miljoen dollar verlies. Met vastgelegde tarieven in langetermijncontracten dekt de Antwerpse rederij zich alvast in voor 2020.

De meeste schepen zijn verhuurd onder middellange en langetermijncontracten, deelt Exmar uitdrukkelijk in zijn jaarresultaten mee. Hierdoor is de Antwerpse gastankerrederij 'gewapend' tegen het coronavirus en lopen de inkomsten gewoon door. “We zien niet meteen een effect van COVID-19 op onze activiteiten”, zegt CFO Patrick De Brabandere. “We hebben wel maatregelen genomen om zeker te zijn dat het virus niet aan boord komt en een schip zou immobiliseren. We moeten de operationele continuïteit blijven garanderen.”

In 2018 stond Exmar nog voor 16,07 miljoen dollar in het rood. Ondanks de negatieve cijfers ook voor 2019, klimt het bedrijf weer uit het dal. Exmar behaalde een jaaromzet van 136,7 miljoen dollar, of 49 miljoen dollar meer dan in 2018.

Het bedrijf zag zijn schuld dit jaar sterk dalen door de val van de Noorse kroon. De schuld zakte terug van 75 naar 57,3 miljoen dollar. Dit nadat de olieprijs begin maart onderuit is gegaan door de olie-oorlog tussen Rusland en Saudi-Arabië.

2020 volgeboekt 

Ook de lpg-tarieven voor de schepen noteren hoog. In de tweede helft van 2019 stegen de vrachttarieven van een MGC-schip (Midsize Gas Carrier) van 500.000 tot meer dan 800.000 dollar per maand op de spotmarkt. Voor dit jaar is 81% van de MGC-vloot voor lange termijn geboekt. In 2021 is dat 25%. Van de 22 schepen zullen er vijftien dienen voor het vervoer van lpg, en zeven voor ammoniak.

De VLGC (very large gas carrier) ‘BW Tokyo’, met een capaciteit van 84.000 m3, is verhuurd tot het einde van 2020. Door het toenemende exportvolume van lpg uit de Verenigde Staten, stegen de chartertarieven van een VLGC-schip in het tweede kwartaal van 2019 tot ongeveer 1,3 miljoen dollar per maand voor een twaalfmaandelijks contract.

Ook de lng-tanker ‘Excalibur’ is verhuurd tot begin 2022.

Argentijns reuzenplatform

De inkomsten van het drijvende lng-platform ‘Tango FLNG’ zijn in september in de boekhouding mee opgenomen en dragen bij aan het gunstige bedrijfsresultaat. Exmar verwacht dat het platform 500.000 ton lng per jaar zal produceren. 'Tango FLNG' leverde al 475.000 m3 lng, goed voor vier scheepsladingen.

Julie Desmet