Hyundai Merchant Marine ziet af van capaciteitsverhoging

De Zuid-Koreaanse rederij Hyundai Merchant Marine (HMM) heeft de plannen om grotere schepen in te zetten in de AEX Service tussen de Far East en Noord-Europa, afgevoerd. Ook de andere carriers doen hun best om de capaciteit te beperken.

De carriers in de Far East trade voelen dat er op dit ogenblik teveel capaciteit wordt aangeboden. De Ocean Alliance van Cosco Shipping Lines, CMA CGM, Evergreen en OOCL annuleert begin mei al vijf afvaarten vanuit China naar Azië en ook THE Alliance van Hapag-Lloyd, Ocean Network Express (ONE) en Yang Ming volgt intussen dat voorbeeld. In de eerste helft van mei wordt de totale beschikbare capaciteit op het vaargebied daardoor met 20% gereduceerd.

HMM was van plan om vanaf eind april de panamaxschepen uit de eigen AEX Service te vervangen door grotere eenheden van 6.350 tot 6.765 teu, maar heeft die plannen nu toch opgeborgen. De AEX-dienst blijft tot nader order verzekerd met tonnage met een capaciteit van 4.728 tot 5.466 teu.

Zevende loop

Ondanks de pogingen om de overcapaciteit te beperken, blijft het aanbod nog altijd te groot. Volgens de Franse databank Alphaliner worden er in mei en juni tussen het Verre Oosten en Noord-Europa 7% meer slots aangeboden dan een jaar geleden, terwijl het ladingaanbod slechts 2 tot 3% groter is.

De capaciteitsverhoging is vooral het gevolg van de start van een zevende loop tussen de Far East en Noord-Europa van de Ocean Alliance. THE Alliance zorgde ook voor extra capaciteit door nu schepen van 13.000 tot 14.000 teu in te schakelen in de FE5 Service naar Zuidoost-Azië.

Stefan Verberckmoes