Hyundai Merchant Marine op groeikoers met nieuw logo

De Zuid-Koreaanse rederij Hyundai Merchant Marine (HMM) meet zich een nieuwe huisstijl aan die de dynamiek van de rederij moet accentueren. HMM blijft op groeikoers, maar had ook in het voorbije kwartaal het financiële lek nog niet boven water.

In het nieuwe logo dat al op de olietanker 'Universal Leader' werd geschilderd (foto), vormen de letters HMM samen de voorkant van een scheepsboeg. Het lijntje erboven symboliseert de horizon met opkomende zon. Ook de rederij beschouwt zich als ‘opkomend’, want over drie jaar wil de Zuid-Koreaanse rederij in de lijnvaart tot het groepje van global carriers met een vlootcapaciteit van meer dan een miljoen teu behoren.

Die ambitie is zeer groot omdat de huidige vlootcapaciteit van de rederij volgens de Franse databank Alphaliner momenteel zo’n 427.000 teu bedraagt. In drie jaar tijd willen de Zuid-Koreanen dus in omvang meer dan verdubbelen. Dat doen ze onder andere door twaalf nieuwe schepen van 23.000 teu en acht van 15.000 teu in de vaart te brengen.

Volumegroei

HMM is al een tijdje hard aan het groeien. In 2017 zorgde het faillissement van Hanjin Shipping ervoor dat veel Zuid-Koreaanse exporteurs naar een andere Zuid-Koreaanse carrier stapten, wat HMM maar liefst ruim 30% meer lading opleverde. Vorig jaar kende de rederij een volumegroei van 10,6%.

Die lijn werd in het eerste kwartaal van dit jaar doorgetrokken met een +11%, wat duidelijk meer is dan het marktgemiddelde. De omzet steeg met 13%, maar toch waren de inkomsten nog altijd onvoldoende om alle kosten te dekken. Het nettoverlies voor de eerste drie maanden van dit jaar bedraagt 89 miljoen dollar.

Beter

Dat resultaat is al beter dan het verlies van 165 miljoen uit het eerste kwartaal van vorig jaar, maar brengt het totale verlies sinds 2012 nu wel al op bijna drie miljard dollar. HMM zag de bunkerkosten met 13% stijgen en moet omwille van de zware schuldenlast ook steeds grotere bedragen uitgeven aan interesten.

Met schaalvergroting en de installatie van scrubbers op de nieuwe schepen, wil HMM de kost per vervoerde teu fors drukken. Die schaalvoordelen kunnen wel alleen maar ten volle gerealiseerd worden als de nieuwe megaschepen volledig gevuld kunnen worden.

HMM verwacht dat de tarieven in het tweede en derde kwartaal zullen stijgen, wat de cijfers ten goede moeten komen. De rederijtop moet wel toegeven dat het handelsconflict tussen China en de Verenigde Staten nog op het resultaat van het lopende boekjaar kan wegen, omdat de carriers de gevolgen daarvan op de trans-Pacific beginnen te voelen.

Stefan Verberckmoes