HSH Nordbank bevestigt charterakkoord met Maersk Line

De Duitse HSH Nordbank heeft bevestigd dat zes zusterschepen van 13.102 teu die tot voor kort voor Hanjin voeren, nu voor een langere termijn aan Maersk Line worden uitgecharterd.

Deze schepen werden nog maar in 2012 en 2013 in de vaart genomen en zijn dus nog lang niet afbetaald. HSH Nordbank sloot de nieuwe charter als leider van een syndicaat met daarin ook nog andere banken. Het technische beheer van de zes schepen zal in handen zijn van de Duitse Döhle Group.

Het is niet duidelijk welk chartertarief Maersk Line zal betalen, maar het kan niet anders dan dat de Deense carrier in deze tijden van grote overcapaciteit een goede zaak heeft gedaan. Ulrik Lackschewitz, Chief Risk Officer van de bank, stelt uitdrukkelijk dat er voor een akkoord met Maersk Line werd gekozen omdat de grootste containerrederij ter wereld een sterke en dus betrouwbare partner is.

Hanjin exploiteerde in totaal negen schepen van 13.102 teu. Verwacht wordt dat de drie andere eenheden bij MSC zullen belanden. HSH Nordbank geeft hierover geen commentaar, wat kan betekenen dat er nog onderhandeld wordt of dat MSC gevraagd heeft om niet te communiceren. Het is ook geenszins uit te sluiten dat de Zwitserse rederij de drie schepen zelf zal willen beheren.

HMM

Met HSH Nordbanks keuze voor Maersk Line valt Hyundai Merchant Marine (HMM) uit de boot, die duidelijk had gemaakt op de interessante activa van Hanjin te azen. HMM zal alvast wel een bod uitbrengen op de lijnvaartactivitieten van Hanjin op de trans-Pacific. Daarvoor zijn er voorlopig vijf gegadigden, allemaal afkomstig uit Zuid-Korea.

HMM liet intussen ook zijn interesse blijken in het meerderheidsbelang van 54% dat Hanjin in de Total Terminal (Pier T) in Long Beach heeft. Voor MSC dat al 46% in handen heeft en de volledige controle wou verwerven, komt er dus een kaper op de kust.

Stefan Verberckmoes