HMM ziet verliezen verder oplopen

Een matige volumegroei en minder inkomsten per vervoerde teu hebben het operationeel verlies van Hyundai Merchant Marine (HMM) doen oplopen. Het nettotekort voor het eerste kwartaal bedraagt 165 miljoen dollar.

In de eerste drie maanden van dit jaar heeft de Zuid-Koreaanse rederij HMM 980.511 teu vervoerd, wat 2% meer is dan vorig jaar. In 2017 kende de carrier een veel grotere groei, maar dat was toe te schrijven aan het feit dat er heel wat Koreaanse klanten van het failliete Hanjin Shipping met een rederij uit eigen land wilden blijven verschepen.

De omzet van HMM daalde in het eerste kwartaal van dit jaar met 8% naar 916 miljoen dollar. De terugval van de inkomsten leverde in combinatie met hogere bunkerkosten een negatief operationeel resultaat op van 143 miljoen dollar. Vorig jaar bedroeg het operationeel verlies in het eerste kwartaal nog 103 miljoen dollar.

Het nettoverlies valt met 165 miljoen dollar zelfs nog zwaarder uit, al is dat wel een verbetering ten opzichte van het nettotekort van 656 miljoen dollar uit het eerste kwartaal van vorig jaar. In vergelijking met de inkomsten valt het operationele verlies zwaar uit. De operationele marge die begin vorig jaar al -10,4% bedroeg, is nu nog verder gedaald naar -15,6%.

Order

Ondanks de slechte cijfers blijft HMM bij het voornemen om twintig nieuwe schepen te bestellen. Sinds 10 april wordt er onderhandeld met verschillende Zuid-Koreaanse scheepswerven over een order voor de bouw van twaalf megamaxschepen van minstens 20.000 teu en nog eens acht ultra large container ships (ulcs) van 14.000 teu.

De rederij wil die twintig schepen in de vaart nemen tegen 2020, wanneer de emissienormen voor zwaveluitstoot verstrengd worden. HMM zegt de nieuwe boten nodig te hebben om aan die strengere normen te voldoen. Het is nog niet uitgemaakt of de nieuwe containerschepen op lng zullen varen of met een scrubber zullen worden uitgerust.

Stefan Verberckmoes