HMM zelfverzekerd om megaschepen van 23.000 teu te vullen

De Zuid-Koreaanse carrier Hyundai Merchant Marine (HMM) zegt geen problemen te zullen hebben om zijn nieuwe recordschepen te vullen. De bezettingsgraad van de huidige vloot bedroeg in de eerste helft van dit jaar 78%.

De financiële positie van de rederij Hyundai Merchant Marine (HMM), die in het voorbije kwartaal andermaal de meest verlieslatende van alle grote carriers bleek, werd in oktober versterkt door de uitgifte van nieuwe obligaties ter waarde van 890 miljoen dollar.

Om terug rendabel te worden zet de rederij resoluut in op schaalvergroting. In september bestelde de Zuid-Koreaanse carrier twaalf schepen van 23.000 teu die tegen het tweede kwartaal van 2020 in de vaart moeten zijn tussen het Verre Oosten en Europa. Tegen 2021 komen er ook nog eens acht nieuwe schepen van 15.000 teu voor de trans-Pacific bij. Alle twintig schepen worden uitgerust met scrubbers zodat er niet moet overgeschakeld worden op duurdere zwavelarme bunkers.

'Ongegrond'

De rederij noemde de commentaar van sommigen dat ze die megaschepen niet zal kunnen vullen ‘ongegrond’. HMM zag de vervoerde volumes stijgen van 3 miljoen teu in 2016 tot 4 miljoen teu vorig jaar en gaat voor het lopende jaar uit van een trafiek van 4,5 miljoen teu.

De bestaande vloot van 71 schepen (419.500 teu) is wel nog niet volledig gevuld. Volgens HMM steeg de bezettingsgraad van 75% in 2016 naar 78% in de eerste helft van dit jaar. In de tweede helft wil de directie boven de 80% uitkomen. De schepen van de AEX-dienst tussen het Verre Oosten en Noord-Europa, die in april van start ging, zitten naar eigen zeggen al van bij de start vol. Het gaat om panamaxeenheden van 4.672 tot 5.294 teu.

7% marktaandeel

De directie van HMM blijft van plan om de vloot uit te breiden naar een capaciteit van een miljoen teu. Voor 2021 streven de Zuid-Koreanen een marktaandeel van 7% op de oost-westroutes na. Dat is bijzonder ambitieus omdat de huidige vloot van HMM met zijn 419.500 slots momenteel maar 1,8% van de totale containervloot vertegenwoordigt.

Stefan Verberckmoes