HMM zakt verder weg in het rood

Ondanks een volumestijging van 17,1% is het verlies van Hyundai Merchant Marine (HMM) in het tweede kwartaal nog verder opgelopen. Met een negatieve marge van 16,4% blijft de Zuid-Koreaanse rederij de meest verlieslatende van alle grote carriers.

In het tweede kwartaal van dit jaar vervoerde HMM 1,15 miljoen teu. De start van een eigen AEX Service tussen het Verre Oosten en Noord-Europa met tien schepen van 4.728 tot 5.294 teu, is een van de verklaringen voor de opvallende volumestijging van 17,1%.

De inkomsten per vervoerde teu bedroegen slechts 873 dollar, terwijl dit in het tweede kwartaal van vorig jaar nog honderd dollar meer was. De tarieven daalden ook ten opzichte van het eerste kwartaal, toen HMM nog gemiddeld 925 dollar per teu kon factureren.

Het operationeel resultaat (ebit - earnings before interest and taxation) voor het tweede kwartaal is een verlies van 178 miljoen dollar. Per vervoerde container was er dus een tekort van 155 dollar. Het nettoverlies voor de eerste helft van dit jaar voor de containerdiensten en bulkvaart bedraagt intussen al 389 miljoen dollar.

Slechtste resultaten

Volgens de Franse consultant Alphaliner is HMM nu al zeven opeenvolgende kwartalen de containerrederij met de slechtste financiële resultaten. Tot in het derde kwartaal van 2016 was Hanjin Shipping de rederij met de slechtste marges. Na het faillissement van die landgenoot heeft HMM die positie overgenomen.

HMM hoopt voor het derde kwartaal op hogere tarieven en een betere bezettingsgraad. De carrier blijft bij de strategie om de kosten zoveel mogelijk te drukken door grote ecovriendelijke schepen in te zetten en zal twaalf nieuwe schepen van 23.000 teu en acht van 14.000 teu laten bouwen. Op korte termijn zullen de bunkerkosten gedrukt worden door de schepen nog wat trager te laten varen.

Stefan Verberckmoes