HMM vierde lid van THE Alliance

De Zuid-Koreaanse rederij Hyundai Merchant Marine (HMM) stapt op 1 april volgend jaar in THE Alliance. De kleinste van de drie mega-allianties krijgt er zo volgend jaar twaalf schepen van 23.000 teu bij.

Hapag-Lloyd, Ocean Network Express (ONE) en Yang Ming hebben al op 19 juni in Taipei besloten dat HMM zich bij hun alliantie mag aansluiten. De vier carriers sloten een samenwerkingsakkoord, dat tot 2030 geldt.

HMM is op dit moment geen lid van een mega-alliantie, maar heeft tot april volgend jaar wel een akkoord om slots te kopen bij de 2M-partners Maersk en MSC. Die rederijen wilden HMM in 2017 niet als volwaardig lid accepteren, omdat ze vreesden dat hun klanten niet zouden boeken op schepen van de Zuid-Koreaanse partner. HMM is immers verlieslatend en na het omvallen van die andere grote Koreaanse rederij, Hanjin Shipping, zouden verladers mogelijk de nodige reserves hebben om hun lading door een Zuid-Koreaans schip te laten vervoeren.

Kleinste

Dat HMM voor de kleinste van de drie allianties kiest, is goed voor de verhoudingen in de markt. Op de trans-Pacific heeft de Ocean Alliance bijvoorbeeld al een marktaandeel van 38% en zou dat met de 4,3% van HMM erbij, mogelijk teveel zijn voor de Amerikaanse autoriteiten.

Tussen Europa en het Verre Oosten hebben zowel de Ocean Alliance als 2M momenteel een marktaandeel van 37%. Het aandeel van THE Alliance bedraagt 25%. Ook qua vloot is het samengaan van THE Alliance en HMM een gunstige zaak voor de kleinste alliantie, omdat die in tegenstelling tot de twee andere grote allianties nog maar een dienst (de FE2 Service) met megamaxschepen van 19.870 tot 20.182 teu heeft. Volgend jaar zal daar dus een tweede megamaxloop met Hyundai’s twaalf nieuwe recordschepen van 23.000 teu bijkomen.

Afvaartfrequentie

“Met die grote schepen zal THE Alliance efficiënter worden en kunnen we de emissies beperken”, zegt Rolf Habben Jansen, CEO van Hapag-Lloyd in een reactie. Zijn collega Jeremy Nixon van ONE is blij met de toetreding van HMM omdat de afvaartfrequentie zal stijgen en er meer havens zullen aangelopen worden.

Behalve de twaalf schepen van 23.000 teu heeft HMM ook nog acht eenheden van 15.000 teu in aanbouw. Het is de bedoeling om met die schepen in het tweede kwartaal van 2021 een dienst tussen het Verre Oosten en Noord-Amerika te starten.

Stefan Verberckmoes