HMM wordt partner, maar geen lid van 2M

Hyundai Merchant Marine (HMM) heeft een samenwerkingsakkoord met de 2M partners Maersk Line en MSC gesloten, maar mag niet toetreden als volwaardig lid van hun Vessel Sharing Agreement (VSA). Er komen ook vlootverschuivingen.

De drie carriers hebben onderling een aantal slotakkoorden voor de oostwest-routes gesloten, waarbij HMM zowel slots zal kopen als uitwisselen. Tegelijkertijd werd ook afgesproken dat de charters van een aantal schepen die de Zuid-Koreaanse rederij momenteel huurt, in de toekomst door Maersk Line of MSC worden overgenomen. De vloot van de Koreaanse partner zal dus krimpen.

De samenwerking gaat in april 2017 van start en geldt voor een periode van drie jaar, waarna die opnieuw verlengd kan worden. Dankzij het samenwerkingsakkoord zal HMM toegang krijgen tot het netwerk van 2M, maar de twee grootste containerrederijen ter wereld zien de veel kleinere Koreaanse partner duidelijk niet als een volwaardig alliantielid.

THE Alliance

HMM probeerde zich eerder al vergeefs in THE Alliance te murwen, waarin drie van de huidige partners uit de G6 Alliance zitten. Omdat een aansluiting bij een grote alliantie een van de voorwaarden was om een schuldherschikking te bekomen die nodig was om een faillissement af te wenden, knoopte de Zuid-Koreaanse rederij vervolgens gesprekken aan met Maersk en MSC.

Caroline Becquart die bij MSC verantwoordelijk is voor de lijndiensten op Azië, had in september al laten vallen dat de toetreding van HMM tot 2M toen nog lang geen feit was. Vorige week trok een delegatie van HMM naar Kopenhagen om daar een ultieme poging te ondernemen om in 2M te geraken.

De onderhandelingspositie van HMM was echter zwak. Bovendien maakten Maersk Line en MSC zich zorgen dat hun klanten zouden afhaken uit vrees dat hun lading op een door de Koreanen gecontroleerd schip zou belanden. HMM werd immers weliswaar gered door de recente schuldenherschikking, maar zit nog steeds financieel in slechte papieren, zoals blijkt uit de negatieve marge van -22% uit het derde kwartaal van dit jaar.

Trans-Pacific

HMM zal nu dus effectief scheepscapaciteit moeten opofferen om met Maersk Line en MSC te mogen meedoen. De Koreaanse carrier zei vandaag zich vooral op de trans-Pacific te willen concentreren en hoopt over twee tot drie jaar financieel sterker te staan om zo alsnog als volwaardige partner in de alliantie van Maersk Line en MSC te mogen opgenomen worden.

Het was Maersk Line die zondag al expliciet vermeldde dat de akkoorden met HMM buiten de 2M afspraken met MSC blijven, die overigens voor een veel langere periode van tien jaar werden gemaakt. “Dankzij de samenwerking met HMM zullen we een beter netwerk op de trans-Pacific kunnen aanbieden”, zei Søren Toft, COO van Maersk Line, zondag na het afronden van de gesprekken..

Op dat vaargebied hebben de Zuid-Koreanen momenteel volgens de Franse databank Alphaliner een marktaandeel van 3,9%. Samen met de diensten van Maersk Line (14%) en MSC (4,2%) erbij zal het nieuwe "2M+H" op dat vaargebied goed zijn voor ongeveer 22% van alle capaciteit.

Wachten

Het is nog niet duidelijk hoeveel schepen van HMM voortaan door Maersk en/of MSC gecharterd zullen worden. Het is ook nog tot begin volgend jaar wachten op de vaarschema's en andere details van de nieuwe gezamenlijke diensten.

Maersk Line is momenteel de grootste containerrederij ter wereld met een vlootcapaciteit van 3,28 miljoen teu en zal volgend jaar Hamburg Süd (600.730 teu) overnemen. MSC is momenteel de tweede grootste met een vlootcapaciteit van 2,82 miljoen teu. HMM is thans de nummer dertien in de top 20 van Alphaliner met 455.859 slots. Die capaciteit is goed voor 2,2% van de totale containervloot, maar de directie van HMM sprak vandaag de hoop uit dat marktaandeel tegen 2021 te kunnen verhogen naar 5%.

Stefan Verberckmoes