HMM plant Antwerpse aanloop voor schepen van 24.000 teu

De Zuid-Koreaanse rederij Hyundai Merchant Marine (HMM) is van plan om haar nieuwe recordschepen in de FE4 Service van THE Alliance in te schakelen. Antwerpen zou op 22 juni een eerste recordschip van HMM ontvangen.

HMM heeft bij Samsung Heavy Industries en Daewoo twaalf schepen van 23.000 teu besteld. Die komen dit jaar allemaal in de vaart. Omdat hun nominale capaciteit dichter bij de 24.000 teu zal liggen, spreekt de Zuid-Koreaanse rederij intussen ook al van schepen van 24.000 teu.

De nieuwe recordschepen zijn bestemd voor de trade tussen het Verre Oosten en Noord-Europa, waar HMM op 1 april zal aansluiten bij THE Alliance. Uit een eerste vaarschema – dat de Franse consultant Alphaliner kon inkijken – blijkt dat HMM de twaalf recordschepen wil inzetten in de FE4 Service.

Thuishaven

De FE4-dienst wordt nu nog verzekerd door elf schepen van 14.993 teu van Hapag-Lloyd en verbindt de drie grootste Chinese havens Yantian (Shenzhen), Ningbo en Shanghai met Le Havre, Rotterdam, Hamburg, Antwerpen en Southampton. Omdat HMM twaalf schepen kan inzetten, wordt dat vaarschema in de Far East uitgebreid met aanlopen in Qingdao en Busan. Dat laatste is logisch, omdat die Zuid-Koreaanse haven in feite de thuishaven van de in Seoul gevestigde rederij is.

HMM wil in beide richtingen ook de Zuid-Spaanse hub Algeciras aanlopen, zodat de FE4-dienst ook gebruikt kan worden voor het vervoer van lading tussen Azië en de Med. Ook die aanloop is geen verrassing omdat HMM in Algeciras een eigen terminal heeft. Het gaat om de Total Terminal International (TTI), die werd overgenomen van de failliete Zuid-Koreaanse rederij Hanjin Shipping.

Terminalkeuze

In Noord-Europa zouden de schepen van 24.000 teu na Algeciras achtereenvolgens Rotterdam, Hamburg, Antwerpen en London-Gateway aanlopen. De terminalkeuze in de Benelux viel op Rotterdam World Gateway en de Noordzeeterminal van PSA in Antwerpen.

Volgens het voorlopige vaarschema start de gewijzigde FE4-dienst met een eerste afvaart uit Qingdao op 30 maart. De eerste nieuwbouw van 24.000 teu, de ‘HMM Algeciras’, zou op 4 mei in Qingdao op maidentrip moeten vertrekken en is dan op 22 juni voor de eerste keer bij PSA aan de Noordzeeterminal.

Een week na de ‘HMM Algeciras’ zal de ‘HMM Oslo’ al op maidentrip vertrekken, die dan op 29 juni op maidentrip in de Scheldehaven zal arriveren. De twaalf nieuwe recordschepen zullen in een korte tijdspanne in de vaart worden gebracht, want het laatste schip uit de reeks zal al op 14 september onder de naam ‘HMM St Petersburg’ in Qingdao aan de maidentrip beginnen.

Aanpassing

Het herziene vaarschema van de FE4 werd nog niet officieel bekendgemaakt door de huidige leden van THE Alliance (Hapag-Lloyd, ONE en Yang Ming). Alphaliner verwacht dat de toetreding van HMM tot de alliantie zal leiden tot een grote aanpassing van alle oost-westdiensten van de groep.

Behalve de twaalf schepen van 24.000 teu zal HMM in 2021 ook nog acht schepen van 15.000 teu in de vaart nemen in diensten van THE Alliance. De vloot van de Zuid-Koreaanse carrier omvat ook nog heel wat schepen van 10.000 tot 13.500 teu die in het kader van de samenwerking met 2M aan Maersk en MSC (foto) werden uitgecharterd. Het is nog niet duidelijk wat er met die schepen zal gebeuren wanneer de samenwerking tussen HMM en 2M op 31 maart ten einde loopt.

Stefan Verberckmoes