Rederij HMM wil logistieke toer op

De voorzitter en CEO van de Zuid-Koreaanse rederij HMM, Jae Hoon Bae, heeft in een nieuwjaarsboodschap zijn ambities voor 2021 opgesomd. Hij koestert logistieke ambities en zet de forse vlootuitbreiding onverminderd voort.

Jae Hoon Bae (foto) blikt in de boodschap aan het personeel tevreden terug op 2020. HMM werd een volwaardig lid van THE Alliance, nam de twaalf grootste containerschepen ter wereld in de vaart en slaagde er eindelijk in om winstgevend te worden.

In de eerste helft van dit jaar wordt de forse vlootuitbreiding voortgezet. Er komen de komende maanden acht nieuwe containerreuzen in de vaart, die volgens de CEO een capaciteit van 16.000 teu hebben. Dat is 1.000 teu per schip meer dan wat eerder werd aangekondigd. De nieuwe tonnage is a priori bestemd voor de trans-Pacific.

Meer dan scheepvaart

In een opmerkelijke passage schrijft Jae Hoon Bae dat HMM zijn activiteiten niet mag beperken tot louter scheepvaart: “De global carriers bereiden zich voor om grote logistieke bedrijven te worden met een veelomvattend dienstenaanbod. Wij moeten ons ook interesseren voor logistiek om HMM via samenwerking met partners groter te maken.” HMM doet al inlandlogistiek, maar is momenteel vooral actief in zowel de lijnvaart als de drogebulkvaart. De rederij heeft ook participaties in een aantal containerterminals.

Stefan Verberckmoes