HMM vindt alternatief voor grootste schepen

Omdat de Zuid-Koreaanse rederij HMM tussen het Verre Oosten en Europa vanaf april slots koopt van 2M moest ze op zoek naar een andere bestemming voor sommige schepen van 13.000 teu uit dat vaargebied. Er is nu een oplossing gevonden.

De grootste containerschepen uit de vloot van HMM zijn vijf eigen zusterschepen van 13.154 teu en vijf van de Griekse eigenaar Danaos gehuurde eenheden van 13.092 teu. Deze tien schepen worden nog tot eind maart ingezet in diensten van de G6 Alliance tussen het Verre Oosten en Europa. Na de opheffing van de G6 Alliance zal de Zuid-Koreaanse carrier op deze route slots kopen op schepen van de 2M-partners Maersk Line en MSC.

Maersk en MSC verklaarden eerder dat ze enkele charters van Danaos willen overnemen, maar voor de eigen schepen moesten de Zuid-Koreanen een nieuwe bestemming kiezen. Dat blijkt nu de trade tussen het Verre en Midden-Oosten te worden, waar vanaf april zeven eenheden aan de slag kunnen.

Op die route gaat HMM de bestaande Korea Middle East Express Service (KME) met momenteel vier schepen van 6.350 tot 6.800 teu en drie grotere eenheden van 8.566 teu samenvoegen met de China Middle East Express (CME). Daarin laat Hyundai vijf eigen panamaxschepen van 4.646 tot 4.728 teu varen. De schepen van 6.350 tot 6.800 teu verhuizen naar nieuwe diensten op de trans-Pacific. De schepen van 4.700 teu lijken overbodig te worden.

Partners?

De netto capaciteitsverhoging voor HMM tussen het Verre en Midden-Oosten (+5%) is niet zo groot, maar het blijft afwachten of de Koreaanse rederij haar grootste containerschepen al dan niet alleen zal moeten vullen.

Momenteel hebben ook APL, Emirates Shipping Line, Hapag-Lloyd, “K” Line, TS Lines en X-Press een allocatie op de KME of CME, maar in april sluiten APL, Hapag-Lloyd en “K” Line zich aan bij de nieuwe Global en THE Alliances, die elk ook een wekelijkse dienst tussen het Verre en Midden-Oosten plannen met schepen van 13.000 teu.

De vernieuwde KME-dienst zal in de Far East laden in Qingdao, Kwangyang, Busan, Shanghai, Ningbo, Xiamen, Hongkong, Shekou, Singapore en Port Kelang. In het Midden-Oosten zullen HMM’s grootste containerschepen Jebel Ali, Abu Dhabi (Mina Khalifa), Dammam en de Iraanse haven Bandar Abbas aanlopen.

Stefan Verberckmoes