HMM stuurt twaalfde en laatste recordschip naar Antwerpen

De Zuid-Koreaanse rederij HMM heeft vorig weekend in Busan de 23.792 teu grote ‘HMM St Petersburg’ in de vloot opgenomen. De nieuwbouw wordt op 29 oktober op maidentrip in Antwerpen verwacht.

De ‘HMM St Petersburg’ is het twaalfde en meteen ook laatste schip van bijna 24.000 teu voor HMM. De rederij nam dit dozijn in een strak tempo in de vaart tussen april en nu. De twaalf schepen waren bestemd voor de FE4 Service van THE Alliance tussen de Far East en Noord-Europa, die tijdelijk gestaakt werd toen bleek welke impact de COVID-19-pandemie op het ladingaanbod had.

Ondanks de coronacrisis zijn alle twaalf nieuwbouwschepen toch aan de slag kunnen gaan. Vier ervan varen nu in de verlengde FE2 Service van THE Alliance en de ‘HMM St Petersburg’ wordt het achtste schip dat in de FE3 Service kleinere tonnage van 15.000 teu vervangt.

Onderweg

De nieuwe megamax is momenteel onderweg naar Shanghai, waar woensdag de eerste containers zullen geladen worden voor de Europese bestemmingshavens Rotterdam, Hamburg, Antwerpen en London-Gateway. In de Scheldehaven zal de ‘HMM St Petersburg’ eind oktober aan PSA’s Noordzee Terminal laden voor Jebel Ali, Singapore, Yantian, Hongkong, Kaohsiung en Shanghai.

Het nieuwbouwprogramma is met de oplevering van de twaalf megamaxschepen die door Daewoo (zeven schepen) en Samsung Heavy Industries (vijf) gebouwd werden, nog niet klaar. Hyundai Heavy Industries heeft voor HMM nog acht neopanamaxschepen van ruim 15.000 teu in aanbouw, die bestemd zijn voor de trans-Pacific. De eerste twee daarvan zullen in januari volgend jaar als ‘HMM Nuri’ en ‘HMM Gaon’ in de vaart komen. Net als de megamaxschepen, worden ook de nieuwe schepen van 15.000 teu met een scrubber uitgerust.

Stefan Verberckmoes