HMM in steeds nauwere schoenen

De directie van Hyundai Merchant Marine (HMM) is er nog niet in geslaagd om alle rederijen waarvan het schepen huurt, te overtuigen om de chartertarieven te verlagen.

De schuldeisers van de Zuid-Koreaanse rederij hadden ingestemd met een reddingsplan voor de noodlijdende carrier op voorwaarde dat HMM tegen morgen een akkoord zou hebben om de charterkosten met 28% te laten dalen.

Een laatste vergadering met de vijf grootste rederijen waarvan het containerschepen huurt, is gisteren in Seoul zonder resultaat geëindigd. De schuldeisers waarvan de door de overheid gecontroleerde Korea Development Bank de grootste is, hebben in het verleden herhaaldelijk gezegd dat een faillissement onafwendbaar lijkt indien de hoge charterkosten niet omlaag gaan.

Curatele

De Zuid-Koreaanse minister van Financiën, Yoo Il-ho, verklaarde deze week nog dat hij niet van zijn standpunt afwijkt. Zonder akkoord met de charterers moet de rederij volgens hem onder curatele geplaatst worden.

HMM heeft de rederijen waarvan het schepen chartert, ook nog aandelen aangeboden zoals ook Zim dat bij zijn laatste grote financiële herstructurering gedaan heeft. De betrokken scheepseigenaren gingen echter gisteren niet op dat aanbod in. Met nog één dag te gaan voor de deadline van 20 mei die de schuldeisers hebben bepaald, komt HMM nu in steeds nauwere schoenen te zitten.

Nerveus

De gang van zaken maakt ook Hanjin Shipping nerveus, waarvan de schuldeisers eveneens een reddingsplan hebben goedgekeurd met de bijkomende vraag om de charterakkoorden te heronderhandelen.

De eigenaars van de schepen houden de boot af omdat ze vrezen dat alle carriers dan om tariefverlagingen zullen vragen. Een eventueel faillissement van HMM zou hen anderzijds wel treffen: de Griekse rederij Danaos die onder andere vijf schepen van 13.092 teu aan de Zuid-Koreaanse carrier verhuurt, haalt bijvoorbeeld 28% van zijn inkomsten uit charters aan HMM. Hanjin is goed voor 17% van de omzet van deze Griekse scheepseigenaar.

Hanjin en HMM hebben grote containerschepen gehuurd toen de tarieven daarvoor zeer hoog waren. Daarom betalen ze nu soms vier tot vijf keer het huidige markttarief en zijn hun inkomsten onvoldoende om de charters te kunnen betalen. Beide carriers hebben in het eerste kwartaal dan ook weer forse verliezen geleden. Bij Hanjin ging het om een nettoverlies van 221 miljoen dollar en bij HMM was het nog een fractie meer.