HMM springt in voor Hanjin (update)

In afwachting dat de rechtbank een beslissing neemt over de toekomst van Hanjin Shipping, zal landgenoot Hyundai Merchant Marine (HMM) de exploitatie van minstens twee lijndiensten overnemen.

Omdat Hanjin zijn schulden niet meer kan aflossen en de schuldeisers niet overtuigd konden worden door het reddingsplan dat de Zuid-Koreaanse rederij zelf had uitgewerkt, werd gisteren bij het Seoul Central District Court bescherming tegen schuldeisers aangevraagd.

Het lot van de zevende grootste containerrederij ter wereld ligt nu zoals gisteren gemeld in de handen van die rechtbank. Die heeft de keuze om de rederij failliet te verklaren of een doorstart met nieuwe eigenaars toe te laten. Volgens onze laatste informatie werd Seok Tae Soo als tijdelijke bewindvoerder aangeduid met als opdracht om tegen 25 november te rapporteren of een redding mogelijk is.

Omdat Maersk Line eind vorig jaar naast de Singaporese rederij APL greep die uiteindelijk door CMA CGM werd gekocht, wordt die Deense carrier door sommigen als een kandidaat-overnemer beschouwd. De Zuid-Koreaanse overheid wil echter de nationale belangen bewaken en er wordt dan ook gewerkt aan een scenario waarbij landgenoot Hyundai Merchant Marine een deel van de activa en/of activiteiten overneemt.

Staatsbank

Daarbij is een belangrijke rol weggelegd voor de Korea Development Bank. Deze staatsbank is de grootste schuldeiser van Hanjin en eigenaar van een aantal aan Hanjin verhuurde schepen. De overheidsbank is intussen ook de grootste aandeelhouder van HMM omdat in het kader van de redding van die andere Zuid-Koreaanse rederij een aantal vorderingen in kapitaal (14%) werden omgezet.

Op korte termijn zou HMM eventueel de exploitatie van negen Hanjin-schepen overnemen voor een dienst tussen het Verre Oosten en Europa alsook van vier boten voor een verbinding tussen Zuid-Korea en Los Angeles. Concreet zou dit inhouden dat de eigenaars van aan Hanjin verhuurde schepen een nieuw chartercontract met HMM sluiten. Het is echter ook mogelijk dat HMM zelf extra tonnage van 6.000 teu zal inzetten om voldoende capaciteit te garanderen tussen Zuid-Korea en Europa.

Verschillende schepen van Hanjin werden intussen al aan de ketting gelegd op vraag van schuldeisers die een faillissement vrezen. Andere schepen die op het punt stonden om een haven te bereiken, kregen instructies uit Zuid-Korea om om te keren en voor anker te gaan. Volgens de Franse databank Alphaliner hebben al minstens 22 schepen van Hanjin een U-bocht gemaakt en liggen ze nu op zee te wachten om te vermijden dat ze aan de ketting zouden worden gelegd of omdat ze de toegang tot de haven van bestemming geweigerd worden.

CMA CGM

Het dreigende faillissement verontrust ook de vele partners die slots kopen bij of uitwisselen met Hanjin. Na Evergreen heeft intussen ook CMA CGM besloten om geen enkele container meer op een schip van Hanjin te laden of containers van die rederij met eigen schepen te vervoeren. Voor de vijf gezamenlijke diensten van het duo werd de samenwerking door Marseille met onmiddellijke ingang opgezegd.

Hoewel Hanjin met zeer veel carriers samenwerkt (onder andere binnen de CKYHE groep) varen de meeste schepen in diensten die uitsluitend met eigen tonnage verzorgd worden. Tussen de Far East en Noord-Europa heeft Hanjin bijvoorbeeld alleen maar eigen schepen (negen van 13.102 teu) in de NE6 loop van CKYHE die aan Europese kant alleen maar Algeciras, Hamburg en Rotterdam bedient.