HMM reageert op fusie met Hanjin

Volgens de krant Korea Economic News streeft de Zuid-Koreaanse overheid naar een consolidatie van de maritieme activiteiten van het land. Hyundai Merchant Marine (HMM) heeft onmiddellijk op die berichtgeving gereageerd.

Bij een consolidatie zou het naar analogie met de fusie van Cosco en China Shipping die in China in de maak is, ook in Zuid-Korea tot een toenadering kunnen komen tussen Hanjin Shipping en Hyundai Merchant Marine (HMM).

Als reactie op het artikel heeft HMM in een mededeling aan de Korea Exchange in Busan onmiddellijk ontkend dat de overheid gevraagd zou hebben om over zo’n fusie met het grotere Hanjin gesprekken aan te knopen.

Hanjin en HMM zijn twee middelgrote carriers die al enkele jaren met financiële problemen kampen. Sinds 2009 leed de containerdivisie van Hanjin al een gecumuleerd verlies van 700 miljoen dollar. Bij HMM is dat 500 miljoen dollar. Flows meldde eerder deze maand nog dat de twee rederijen bulkactiviteiten willen afstoten om vers geld in het laatje te krijgen.

Allianties

Met een vloot van 104 schepen die een totale capaciteit van 629.250 teu vertegenwoordigen, is Hanjin momenteel de negende grootste containerrederij ter wereld. HMM staat met 57 containerschepen (samen 386.589 teu) op de zestiende plaats in de top-20.

Beide carriers behoren tot verschillende allianties. Hanjin is lid van de CYKHE Alliance, terwijl HMM als vroeger lid van de New World Alliance nu in de G6 Alliance zit. Beide carriers hebben met elkaar gemeen dat ze in tegenstelling tot een aantal van hun alliantiepartners, nog niet zijn overgegaan tot het bestellen van nieuwe containerreuzen van meer dan 18.000 teu.

Yoo Kijune, de Zuid-Koreaanse minister voor maritieme zaken, zei onlangs nog tijdens de Danish Maritime Days dat hij vreest dat middelgrote rederijen als Hanjin en HMM op termijn zullen verdwijnen. Hij maakte daarbij de vergelijking met het uitsterven van de dinosaurussen.

Lees ook onze column van 15/10/2015: Over dinosaurussen en ratten in de lijnvaart