HMM ontkent overname deepseadiensten SM Line

De Zuid-Koreaanse overheid zou broeden op plannen om de diensten van landgenoot SM Line over de Stille Oceaan bij Hyundai Merchant Marine onder te brengen. HMM is dat naar eigen zeggen niet van plan.

In de Zuid-Koreaanse pers gingen in de voorbije dagen berichten rond over een mogelijke nieuwe stap in de consolidatie van de containerlijnvaart in het Aziatische land.

Het voor scheepvaart bevoegde ministerie kreeg daarin de intentie toegeschreven alle deepseadiensten van nationale carriers onder een noemer samen te brengen. Hyundai geniet in dat plan als grootste speler de voorkeur, luidde de uitleg. De eerste stap zou de overname door HMM van de diensten over de Stille Oceaan van SM Line kunnen worden.

In de ‘Journal of Commerce’ verscheen enkele maanden geleden overigens al een artikel dat in de richting van een exit van SM Lines op de Stille Oceaan wees. Daarin was sprake van dalende volumes bij SM Line op zijn trans-Pacific routes. De Zuid-Koreaanse rederij had die lezing van de feiten toen met klem tegengesproken. In het licht van de grondige herschikking die de Zuid-Koreaanse lijnvaart na de val van Hanjin heeft meegemaakt, zou een verdere consolidatie niet noodzakelijk verbazen. Maar HMM heeft de jongste geruchten zelf de kop ingedrukt. De Zuid-Koreaanse operator ontkende gisteren dat een overname van diensten van SM Line er zit aan te komen.

Zware staatssteun

De Zuid-Koreaanse overheid greep wel al herhaaldelijk in om het land als scheepvaartnatie op de kaart te houden. Rederijen kunnen daarbij rekenen op de heel actieve steun van de regering in Seoel. Zo krijgt HMM 5,3 miljard dollar toegeschoven voor zijn nieuwbouwprogramma, iets waarvan ook de Zuid-Koreaanse scheepswerven beter moeten worden.

Dat is zeer tegen de zin van de Europese rederijen en scheepsbouwindustrie.

Jean-Louis Vandevoorde