HMM onderhandelt over toetreding tot 2M Vessel Sharing Agreement

Maersk Line en MSC bevestigen dat hun 2M Vessel Sharing Agreement mogelijk wordt uitgebreid met de Zuid-Koreaanse carrier Hyundai Merchant Marine (HMM). Daardoor zouden de twee Europese carriers hun positie op de trans-Pacific kunnen versterken.

HMM is nog tot eind maart 2017 lid van de G6 Alliance. Omwille van financiële problemen werd de Zuid-Koreaanse rederij tot dusver buiten de nieuwe Transport High Efficiency Alliance (THE Alliance) gehouden, die in april volgend jaar van start zal gaan met Hapag-Loyd, MOL, NYK, “K” Line, Yang Ming en Hanjin.

Het was de bedoeling van HMM om na de afwikkeling van de financiële herstructurering die al een heel eind is opgeschoten dankzij een akkoord over de verlaging van de chartertarieven, tegen september in THE Alliance te geraken.

Ideale partners

Nu zijn er dus onderhandelingen met 2M, wat verrassend is omdat Maersk Line en MSC hun netwerk tussen het Verre Oosten en Noord-Europa medio juli aanpassen en aangekondigd hebben dat er daarna geen wijzigingen meer zouden volgen. HMM noemt Maersk Line en MSC alvast ‘ideale partners’.

Indien HMM als derde carrier in het Vessel Sharing Agreement zou worden opgenomen, kan de geschiedenis zich herhalen. HMM en MSC werkten immers tussen april 1996 en januari 1997 al even samen tussen het Verre Oosten en Europa met destijds Norasia als derde partner. HMM was tussen 1995 en 2000 ook op de trans-Atlantic actief via een slotcharter bij MSC.

Marktaandelen

Een toetreding van HMM tot 2M zou de Aziatische positie van het samenwerkingsverband moeten versterken, wat vooral op de trans-Pacific belangrijk is. Daar hebben Maersk en MSC een gezamenlijk marktaandeel van nog geen 16% tegenover telkens ongeveer 39% voor de nieuwe Ocean Alliance en THE Alliance.

Met HMM erbij zou 2M (of 2MH) in april volgend jaar 19,7% van alle capaciteit op de trans-Pacific kunnen aanbieden. Dat percentage werd becijferd op basis van de huidige marktaandelen die het Franse Alphaliner berekent volgens de ingezette scheepscapaciteit (en dus niet de vervoerde volumes). THE Alliance zou zonder HMM goed zijn voor 34% van alle beschikbare slots en de nieuwe Ocean Alliance zou veruit de grootste zijn (mits groen licht van de Federal Maritime Commission) met 39,2%.

Europa - Verre Oosten

Tussen Europa en het Verre Oosten zou 2M met HMM als derde lid nog altijd iets kleiner blijven (34,6%) dan de nieuwe Ocean Alliance van CMA CGM, COSCO, Evergreen en OOCL (35,7%). THE Alliance komt dan op 28,3% indien ook al de capaciteit van UASC wordt meegeteld. Die Arabische carrier zal immers naar verwachting fuseren met Hapag-Lloyd.