‘HMM Nuri’ zit meer dan vol op maidentrip naar Antwerpen

Het nieuwe containerschip ‘HMM Nuri’ heeft tijdens de maidentrip van Azië naar Noord-Europa iets meer lading aan boord dan wat de Zuid-Koreaanse carrier als het veilige maximum beschouwt. Tijdens deze reis is er maar liefst 13.438 teu aan boord.

De ‘HMM Nuri’ is het eerste schip uit een reeks van acht neo-maxipanamaxen. De eerste twee maken hun maidentrip voor de FE4 Service van THE Alliance en de andere zes zullen allemaal tegen begin juli de vloot van de FE3-dienst vervoegen. Beide Far East loops hebben een Antwerpse aanloop.

De nominale capaciteit van de acht schepen bedraagt 16.010 teu, maar rekening houdende met het gewicht van de lading en de veiligheid van het schip, bedraagt de maximale capaciteit volgens HMM zo’n 13.300 teu. Tijdens de maidentrip van Singapore naar Rotterdam wordt die dus al lichtjes overschreden.

Ladingaanbod

HMM gebruikt de maximale capaciteit van alle schepen omdat het ladingaanbod tussen de Far East en Noord-Europa nog altijd bijzonder groot is. Volgens de Koreaanse carrier waren de vorig jaar opgeleverde megamaxschepen van 24.000 teu tijdens 36 van de 37 voorbije westboundreizen volledig tot de rand gevuld.

De ‘HMM Nuri’ heeft geladen in Busan, Shanghai, Ningbo en Yantian. De laatste containers werden er deze week in Singapore op geplaatst (foto). Vanuit Singapore zet het schip nu met een diepgang van 15,3 meter rechtstreeks koers naar Rotterdam. Daarna volgen nog haltes in Hamburg, Antwerpen en Southampton. De ‘HMM Nuri’ wordt voorlopig op 3 mei ’s avonds aan de Noordzee Terminal van PSA verwacht.

Stefan Verberckmoes