"HMM is nog geen lid van 2M"

Dat de Zuid-Koreaanse rederij HMM lid wordt van het 2M Vessel Sharing Agreement (VSA) staat nog niet definitief vast. Intussen zwellen ook de geruchten over een eventuele overname van “K” Line weer aan.

Het was Caroline Becquart die bij MSC in Genève als senior vice president verantwoordelijk is voor de lijndiensten op Azië en de VSA’s, die zich gisteren op een congres in Hamburg liet ontvallen dat er over de toetreding van HMM tot het VSA nog volop onderhandeld wordt.

De Zuid-Koreaanse rederij ondertekende weliswaar medio juli al een ‘Memorandum of Understanding’ om zich bij de alliantie van Maersk Line en MSC te voegen, maar dat heeft een hele andere juridische waarde dan een uitgewerkt akkoord over lidmaatschap.

Twijfels

Ook in Zuid-Korea zijn er nog twijfels of HMM effectief zal kunnen aansluiten bij de samenwerking van de twee grootste containerrederijen ter wereld. Volgens lokale bronnen staat de rederij in een zeer slechte onderhandelingspositie omdat de aansluiting bij een grote alliantie een voorwaarde was om een schuldenherschikking te bekomen, wat betekent dat Maersk Line en MSC de condities konden bepalen.

Het lot van HMM kan intussen ook niet los bekeken worden van de problemen bij landgenoot Hanjin. De Zuid-Koreaanse overheid heeft ervoor gekozen om één grote nationale rederij overeind te houden, wat betekent dat ze via de Korea Development Bank de pogingen steunt van HMM om activa van Hanjin over te nemen.

Marktaandeel

Met een marktaandeel van momenteel 3,1% tussen Europa en de Far East en 3,8% op de trans-Pacific is HMM een kleine carrier voor 2M, dat op dit moment 33,3% van alle capaciteit tussen Europa en het Verre Oosten aanbiedt.

In tegenstelling tot HMM bereikte Hanjin wel al een definitief akkoord over een toetreding tot een mega-alliantie, in casu de Transport High Efficiency Aliiance (THE Alliance) met Hapag-Lloyd, MOL, NYK, “K” Line en Yang Ming. Zonder Hanjin zal die tussen Europa en het Verre Oosten een marktaandeel van 22% krijgen op basis van de vandaag ingezette capaciteit.

"K" Line

Over het lot van “K” Line circuleren er in scheepvaartkringen intussen ook veel geruchten. Aanleiding daarvoor is het feit dat de Singaporese holding Effissimo Capital Management in een jaar tijd zijn belang in de Japanse carrier heeft uitgebreid van 6,2% naar 37,13% (begin augustus).

Indien Effissimo op die weg verdergaat en daarna zijn aandelen verkoopt, kan “K” Line in buitenlandse handen komen. Als eventuele overnemer wordt dan onmiddellijk richting Kopenhagen gekeken. De directie van “K” Line reageerde onlangs in een reactie op een artikel hierover in de Japanse pers "dat Maersk Line geen interesse zou hebben".