HMM mag charters gedeeltelijk in aandelen betalen

Hyundai Merchant Marine (HMM) heeft met vijf eigenaars van containerschepen die door de Zuid-Koreaanse rederij gehuurd worden, een akkoord om lagere chartertarieven te betalen.

Het akkoord geldt voor een periode van 42 maanden en houdt in dat de huurprijzen voor de schepen ruim 20% goedkoper worden. HMM kon ook met de eigenaars van zeventien bulkschepen een regeling treffen om de chartertarieven voor die bulkers met 25% te verminderen.

Hoewel die percentages lager liggen dan de 28 tot 30% waarop de schuldeisers van de rederij hadden aangedrongen, gaat het voor HMM toch om een kostenverlaging van 530 miljard won. De scheepseigenaars die met de regeling hebben ingestemd, krijgen voor dat bedrag aandelen in ruil.

Eén van de laatste rederijen die overstag ging, is Zodiac Maritime. Van die Britse eigenaar huurt HMM onder andere zes nieuwbouwschepen van 10.081 teu waarvan er al vier in de vaart zijn (foto) en voorts nog twee eenheden van 8.566 teu en twee van 6.350 teu.

Redding

Met dit akkoord lijkt een belangrijke stap in de redding van de in financiële moeilijkheden verkerende rederij gezet. Eens de situatie genormaliseerd is, hoopt HMM te kunnen toetreden tot de nieuwe Transport High Efficiency Alliance (THE Alliance). De Koreaanse carrier zegt dat al vier van de huidige zes leden akkoord zijn en hoopt tegen september tot het samenwerkingsverband toe te kunnen treden. Er zijn ook plannen om dankzij financiële steun van de overheid, nieuwe ultra large container ships (ulcs) te bestellen.

Landgenoot Hanjin Shipping die ook door de schuldeisers gedwongen werd om de uitgaven voor charters te verlagen, is wel al lid van THE Alliance. De rederij is echter nog volop bezig met de onderhandelingen met de rederijen waarvan het schepen huurt. Vooral het Canadese Seaspan heeft weinig oren naar de smeekbede van de rederij. Net als voor HMM geldt ook voor Hanjin dat de rederij onder curatele zou geplaatst worden als niet alle aspecten van het reddingsplan worden gerealiseerd.