HMM kiest drie scheepswerven voor megaorder

De Zuid-Koreaanse rederij Hyundai Merchant Marine (HMM) klopt bij de drie grote Zuid-Koreaanse scheepswerven aan om twintig containerreuzen met een capaciteit van 14.000 tot wel 23.000 teu te laten bouwen.

De bestelling van twaalf megamaxschepen van 23.000 teu zal verdeeld worden onder Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (zeven eenheden) en Samsung Heavy Industries (vijf). Diezelfde twee scheepswerven bouwen samen al elf vergelijkbare schepen voor MSC.

Het order voor acht schepen van 14.000 teu zal naar Hyundai Heavy Industries gaan. Deze nieuwbouwschepen zijn a priori bestemd voor de trans-Pacific. De veel grotere megamaxschepen zullen na hun oplevering in de tweede helft van 2020 tussen het Verre Oosten en Europa worden ingezet.

Nu de drie scheepsbouwers geselecteerd zijn is het tekenen van een ‘letter of intent’ (intentieverklaring) de volgende stap, alvorens de laatste details en de prijs worden vastgelegd in een definitief contract.

Uitbreiden

De Zuid-Koreaanse rederij wil zo snel mogelijk de vlootcapaciteit uitbreiden naar een miljoen teu. De twintig nieuwe schepen zijn samen goed voor een capaciteit van 388.000 teu. Ter vergelijking: de totale capaciteit van de 98 schepen die HMM vandaag in de vaart heeft, bedraagt 391.546 teu.

2020 is voor de Zuid-Koreanen om twee redenen een belangrijke deadline. In dat jaar worden strengere emissienormen van kracht en daarom wil HMM op de grote oost-westroutes milieuvriendelijke tonnage inzetten. In april 2020 loopt ook het samenwerkingsakkoord met het 2M Vessel Sharing Agreement van Maersk Line en MSC af.

Met de nieuwe schepen zal HMM in staat zijn om zowel in de trade tussen het Verre Oosten en Europa als op de trans-Pacific ecovriendelijke megaschepen in te zetten. De Zuid-Koreanen hebben dan twee opties: op eigen houtje verdergaan of proberen lid te worden van een grote alliantie. Op de derde belangrijke oost-westroute, de trans-Atlantic, staakt HMM volgende maand zijn twee diensten.

Stefan Verberckmoes