HMM helpt mee om werkloze vloot te verkleinen

In de tweede helft van juni is het aantal werkloze containerschepen met een capaciteit van meer dan 500 teu gedaald van 264 naar 254 eenheden.

Omdat er meer opdrachten zijn voor supramax-schepen van 5.300 tot 7.500 teu omwille van de nieuwe mogelijkheden van het Panamakanaal, is de totale capaciteit van de werkloze containervloot eind vorige maand terug onder het miljoen teu gezakt. Schepen zonder opdracht vertegenwoordigen nu 4,6% van alle capaciteit, terwijl dat medio juni nog 5% was. Het gaat om 923.771 slots om precies te zijn, tegenover 1,005 miljoen teu twee weken eerder.

Volgens de Franse databank Alphaliner worden er nu op grote schaal schepen van 5.300 tot 10.000 teu in gezet in diensten via het Panamakanaal ter vervanging van klassieke panamax’en van 4.000 tot 5.100 teu. Het aantal werkloze schepen van meer dan 5.300 teu is gedaald naar 51 eenheden, het laagste aantal van de voorbije negen maanden. In de categorie van 5.300 tot 7.500 teu zijn nog 21 eenheden werkloos, terwijl het eind april nog om een vijftigtal eenheden ging.

HMM

Alphaliner verwacht dat de huidige elf werkloze eenheden van meer dan 10.000 teu tegen eind augustus allemaal weer aan de slag zullen zijn. Ook Hyundai Merchant Marine die nu nog tien schepen van 4.700 tot 13.200 teu leeg aan de kant of voor anker heeft, zet alle tonnage weer aan het werk.

De grootste eenheden van meer dan 13.000 teu worden zoals twee weken geleden gemeld nu in de EUM Service tussen het Verre Oosten en het Middellandse Zeegebied ingeschakeld ter vervanging van schepen van 10.000 teu die doorschuiven naar diensten van de G6 Alliance tussen de Far East en Noord-Amerika (zowel via Panama als Suez).

Panamax

De werkloze panamax-schepen van de Zuid-Koreaanse rederij (foto) zullen gebruikt worden voor de start van een tweede dienst tussen het Verre en Midden-Oosten. HMM verhoogt zijn wekelijkse capaciteit op die route van 6.400 naar 12.300 teu/richting en hoopt de extra slots deels te kunnen vullen met lading van en naar Iran.

Ondanks dat initiatief van HMM en het feit dat dit jaar al 22 eenheden van 4.000 tot 4.800 teu verschroot werden, blijft het aantal werkloze panamax-schepen oplopen. Alleen al in de ankergebieden van Labuan, Davao en Batam liggen er nu 23 panamax’en opgelegd. Wie op de chartermarkt een niet-opgelegde panamax wil huren, had eind vorige maand de keuze uit 53 beschikbare eenheden.