HMM heeft eerste groot containerschip met scrubber

De Zuid-Koreaanse rederij Hyundai Merchant Marine (HMM) heeft het eerste grote containerschip in de vaart gebracht waarop een scrubber is geïnstalleerd. De rookgasreiniger werd ingebouwd in de reusachtige schoorsteen.

De ‘HMM Promise’ van 11.010 teu is het eerste grote containerschip dat al klaar is voor de strengere zwavelnormen, die wereldwijd vanaf 1 januari 2020 van kracht worden. Het schip zal kunnen blijven varen op zware bunkerolie omdat een scrubber de zwaveluitstoot uit de uitlaatgassen filtert.

Tot nu toe werden scrubbers vooral geplaatst op kleinere containerschepen of roroschepen die in de zogenaamde Sulphur Emission Control Areas (SECA) in Noord-Europa of langs de Noord-Amerikaanse kust actief zijn. Wanneer de zwaveluitstoot in 2020 wereldwijd aan banden wordt gelegd, moeten de rederijen kiezen tussen het gebruik van scrubbers of overschakelen naar een andere brandstof zoals zwavelarme bunkerolie of lng.

Oceanbulk

De nieuwbouw ‘HMM Promise’ werd in april 2014 samen met een zusterschip besteld door Oceanbulk bij Hanjin Heavy Industries & Construction in de Filippijnen. Beide schepen werden afgebouwd onder de namen ‘Caravaggio’ en ‘Monet’. Omdat de opdrachtgever de schepen in 2016 niet in ontvangst kon nemen, verkocht de scheepswerf het duo in september 2017 aan Hyundai voor 162 miljoen dollar.

Na de oplevering van beide schepen als ‘HMM Promise’ en ‘HMM Blessing’ besloot de Zuid-Koreaanse eigenaar het duo onmiddellijk te laten 'retrofitten'. Behalve de installatie van een scrubber in een nieuwe extra grote schoorsteen, werden ook de lashing bridges verhoogd om de containers bovendeks hoger te kunnen stapelen.

Redding

De twee nieuwe boten zijn de eerste nieuwbouwschepen voor de rederij sinds de redding van een mogelijk faillissement door de Korea Development Bank. Het zijn de eerste schepen waarbij het prefix ‘Hyundai’ in de scheepsnaam werd vervangen door ‘HMM’.

De ‘HMM Promise’ is zopas in Zuid-Korea op maidentrip vertrokken voor een gezamenlijke dienst van CMA CGM, Hapag-Lloyd, Hamburg Süd, Cosco Shipping, ONE en Zim tussen het Verre Oosten en de oostkust van Zuid-Amerika. De ‘HMM Blessing’ is deze week al in de vaart tussen Azië en de Zuid-Amerikaanse westkust.

Beide schepen zijn de eerste van de zogenaamde ecoschepen die vanaf 2020 de nieuwe basisvloot van HMM moeten vormen. Die vloot zal voorts bestaan uit twaalf nieuwbouwschepen van 23.000 teu en acht van 14.000 teu die door drie Zuid-Koreaanse werven gebouwd zullen worden.

Stefan Verberckmoes