HMM ergert zich aan uitspraken van Maersk

De CEO van Hyundai Merchant Marine (HMM), Yoo Chang-keun, heeft Maersk Line ervan beschuldigd de media te bespelen. Hij herbevestigde ook zijn plannen om het marktaandeel van zijn rederij in vijf jaar tijd te verdubbelen.

Tijdens een gesprek met een aantal Zuid-Koreaanse journalisten reageerde de topman van de Zuid-Koreaanse rederij begin deze week geërgerd op het feit dat de Denen in hun communicatie over het samenwerkingsakkoord van zijn rederij met de 2M-partners Maersk Line en MSC specifiek de nadruk gelegd hebben op het feit dat HMM geen volwaardig lid van de alliantie wordt.

“Verladers kijken niet naar het feit of je lid bent van een alliantie of niet”, zegt Yoo Chang-keun. “Zij kijken naar de lijndiensten die je aanbiedt”. De topman van HMM geeft toe dat Maersk Line en MSC veel groter zijn, maar stelt dat de Koreaanse carrier sterker staat dan Maersk in de trade tussen Korea en de westkust van Zuid-Amerika.

Volgens HMM willen de 2M-partners via de media afstand nemen van hun nieuwe Koreaanse partner in het licht van de contractonderhandelingen die begin volgend jaar op de trans-Pacific van start zullen gaan.

Marktaandeel

Yoo Chang-keun herbevestigde tijdens de persontmoeting ook de plannen om als enige grote Zuid-Koreaanse nationale carrier fors te gaan groeien. "Onze vloot heeft momenteel een capaciteit van 450.000 teu en het is de bedoeling om tegen 2021 een capaciteit van 800.000 teu en een marktaandeel van 5% te hebben."

De CEO gaf al eerder aan dat die groei gerealiseerd zal worden door nieuwe containerschepen te bestellen. Volgens de Franse databank Alphaliner exploiteert HMM momenteel 66 containerschepen (samen 456.000 teu of 2,2% van de totale containervloot). Die vloot zal in april 2017 wel verkleinen omdat met Maersk Line en MSC werd afgesproken dat zij de charters van de grootste HMM-schepen zullen overnemen.

De afspraak is immers dat de Zuid-Koreaanse rederij tussen het Verre Oosten enerzijds en Europa en de oostkust van Noord-Amerika anderzijds geen eigen tonnage meer zal inzetten. HMM zal zich op die twee routes beperken tot het kopen van slots op 2M-schepen.

Stefan Verberckmoes