HMM en 2M pikken gros van volumes van Hanjin in

Uit nieuwe cijfers van PIERS Data blijkt dat Hyundai Merchant Marine (HMM) het meest heeft geprofiteerd van het omvallen van landgenoot Hanjin. Ook APL, Maersk en MSC hebben een belangrijk deel van de volumes van Hanjin overgenomen.

Het is HMM zelf die cijfers van PIERS heeft vrijgegeven om aan te tonen dat het marktaandeel van de Zuid-Koreaanse rederij in de lift zit. De statistieken hebben betrekking op de volumes tussen het Verre Oosten en de westkust van de Verenigde Staten in januari.

Op die route vervoerde Hanjin in januari 2016 nog 15.017 teu per week, goed voor een martkaandeel van 7,6%. HMM zag de volumes stijgen van gemiddeld 9.594 teu/week in januari vorig jaar naar 14.899 teu/week vorige maand. Als gevolg van die volumestijging groeide het marktaandeel van 4,9 naar 7,5%. Daarmee is HMM nu de zesde grootste carrier op die route en qua grootte vergelijkbaar met Hanjin een jaar geleden.

Marktleider Evergreen vervoerde wekelijks 1.356 teu/per week meer dan vorig jaar (+6%) en zag het marktaandeel daardoor stijgen van 11,5% naar 12,1%. Cosco Shipping Lines profiteerde niet van de verdwijning van zijn vroegere Koreaanse alliantiepartner en vervoerde 8% minder lading dan wat Coscon en China Shipping vorig jaar samen deden.

Extra 2M-dienst

Maersk en MSC zagen hun volumes elk met 22% stijgen en hebben dus duidelijk ook lading van Hanjin kunnen overnemen. Zij hebben na het omvallen van Hanjin ook bewust een extra dienst op de trans-Pacific met een aanloop in Busan aan hun aanbod toegevoegd. De twee zijn nu na Evergreen en Cosco de nummers drie en vier tussen de Far East en de westkust van de Verenigde Staten. Maersk controleert 8,2% van die markt en MSC 7,8%.

De vierde carrier die een deel van de volumes van Hanjin heeft ingepikt, is APL. De Singaporese rederij vervoerde vorige maand 3.304 teu/week meer (+27,7%), maar anderzijds zag het Franse moederbedrijf CMA CGM de volumes op hetzelfde vaargebied wel met 1.765 teu per week (-12,8%) terugvallen.

HMM verspreidde de cijfers over de marktaandelen niet toevallig ongeveer gelijktijdig met de publicatie van het nieuwe eigen aanbod op de trans-Pacific. De Zuid-Koreaanse rederij zal vanaf april 19 schepen van 6.300 tot 6.800 teu inzetten in drie loops tussen Azië en de westkust van Noord-Amerika. Een van die diensten volgt de Hyundai New Start Service (HNS) op, die in september was opgestart nadat Hanjin uit de markt verdween.

Nieuwkomer

In maart zal ook de Zuid-Koreaanse nieuwkomer SM Line de arena betreden als koper van de vroegere lijndiensten van Hanjin. In tegenstelling tot eerdere plannen zal SM Line zich voorlopig beperken tot één wekelijkse dienst. In deze China America Express zullen vijf schepen van 6.655 teu ingezet worden, die voorheen voor Hanjin hebben gevaren.

In eerste instantie gaat de nieuwkomer vanuit Shanghai, Ningbo en Busan op Los Angeles varen. De start van een tweede dienst vanuit Zuid-China naar de VS wordt voor onbepaalde tijd uitgesteld. Voor de vijf schepen van 6,655 teu heeft SM Line uiteindelijk in totaal zo’n 60 miljoen dollar betaald. De overname van de Hanjinlijnen heeft de rederij 23 miljoen dollar gekost.

Stefan Verberckmoes