HMM broedt op plan voor dienst tussen Noord-Europa en India

De Zuid-Koreaanse carrier Hyundai Merchant Marine (HMM) wil de actieradius fors uitbreiden. Er zijn plannen voor een directe dienst tussen Noord-Europa en India. De rederij wil ook op Afrika beginnen varen.

HMM maakte eerder al een uiterst ambitieuze groeistrategie bekend. De Zuid-Koreaanse rederij wil het marktaandeel naar eigen zeggen van 2% naar 4 tot 5% verhogen. Door de vloot van 62 schepen met een gezamenlijke capaciteit van 385.566 teu is HMM volgens de Franse databank Alphaliner de tiende grootste containerrederij ter wereld. HMM controleert volgens Alphaliner 1,6% van de totale containervloot.

Volgend jaar wil HMM de vlootcapaciteit uitbreiden naar 900.000 teu, voor 2022 wordt al op 1,1 miljoen teu gemikt. De uitbreiding verloopt grotendeels via een nieuwbouwprogramma dat 12 schepen van 23.000 teu en 8 van 15.000 teu omvat (samen 396.000 teu). Na de stopzetting van de samenwerking met het 2M Vessel Sharing Agreement, zullen Maersk en MSC ook een aantal schepen van 10.081 tot 13.092 teu die ze van HMM huren, aan de Zuid-Koreaanse carrier terugleveren.

Kaartje

In een nieuwe presentatie over de strategie op middellange termijn heeft HMM een kaartje opgenomen met de geplande netwerkuitbreiding (tweede foto). Daaruit blijkt dat HMM ook wil groeien door nieuwe lijndiensten te starten. Los van het oost-westaanbod dat de rederij vanaf 1 april 2020 als nieuw lid van THE Alliance zal aanbieden, wil HMM ook nieuwe vaargebieden betreden. Er zijn bijvoorbeeld plannen voor de start van een dienst tussen Azië en Afrika en een uitbreiding van de diensten naar Rusland en binnen Azië.

Wat Noord-Europa betreft, zegt de carrier plannen te hebben om een rechtstreekse dienst van en naar India op te zetten. De presentatie van HMM meldt niet wanneer deze Indiadienst van start moet gaan. Het is ook nog onduidelijk of de Zuid-Koreaanse rederij zich al dan niet bij een bestaande dienst van een partner zal aansluiten.

Stefan Verberckmoes