HMM blijft zwaar verlieslatend

De lijnvaartactiviteiten van Hyundai Merchant Marine (HMM) bleven ondanks een opmerkelijke volumestijging vorig jaar zeer verlieslatend. De negatieve marge bedroeg maar liefst 18,5%.

De Zuid-Koreaanse carrier heeft kunnen profiteren van het omvallen van landgenoot Hanjin, want in het tweede semester zag HMM de vervoerde volumes met 28% stijgen. De rederij vervoerde vorig jaar bijna 3,1 miljoen teu en hield daar een operationeel verlies van 595 miljoen dollar aan over. Afgezet tegen de omzet geeft dat een negatieve marge van 18,5%.

Dat de rederij grote bedragen blijft verliezen komt deels doordat de gemiddelde inkomsten per teu verder zijn gedaald. Vorig jaar factureerde HMM gemiddeld 1.040 dollar per vervoerde teu, wat zelfs nog onder het vorige dieptepunt van 2009 lag. In het laatste kwartaal van 2016 waren er slechts 958 dollar inkomsten per teu.

Met een negatieve marge van -18,5% is HMM de slechtst presterende rederij van de grote Aziatische carriers. De rederij zal de (toegezegde) steun van de overheid nodig hebben om de tekorten via de Korea Development Bank bij te passen.

Overheid

Ook in Taiwan is een tussenkomst van de overheid nodig. Flows meldde gisteren dat Yang Ming vorig jaar een nettoverlies van 462 miljoen dollar heeft geleden. Het operationele verlies van de containerdiensten bedroeg 470 miljoen dollar, wat afgezet tegen de omzet een negatief rendement van 13,1% betekent.

De twee andere grote Taiwanese rederijen presteerden beter. Evergreen sloot het boekjaar af met een nettotekort van 205 miljoen dollar en Wan Hai Lines maakte zelfs 35 miljoen dollar winst. Met een marge van +3,3% was Wan Hai de meest rendabele top 20-carrier met een percentage dat hoger is dan dat van Hapag-Lloyd (+1,6%) of CMA CGM (+0,2%).

Cosco Shipping Holdings maakte vorig week een zwaar verlies van 1,44 miljard dollar bekend. Het operationeel verlies van de lijndiensten (exclusief terminals) bedroeg 856 miljoen dollar; Dat vertaalt zich in verhouding tot de omzet in een negatieve marge van 8,5%.

Stefan Verberckmoes