HMM blijft geloven in uitweg uit financiële crisis

Hyundai Merchant Marine (HMM) heeft aan de klanten bevestigd dat de reddingsoperatie op schema zit. Er wordt zelfs al gesproken over een order voor nieuwe megaschepen om volgende maand in THE Alliance te geraken.

HMM kwam de laatste weken vooral negatief in de pers. Zonder verlaging van de chartertarieven zou de rederij immers onder curatele geplaatst kunnen worden en dat schrikt zowel verladers als partners af. Zij vrezen vooral dat een schip van HMM aan de ketting gelegd zou kunnen worden waarop hun lading aan boord is.

De Zuid-Koreaanse carrier vond het daarom belangrijk om een meer positieve boodschap uit te sturen. Over de onderhandelingen met de scheepseigenaars waarvan HMM tonnage huurt, mag er niet gecommuniceerd worden omwille van confidentialiteitsclausules, maar de rederij laat verstaan dat er al met achttien van de 22 rederijen al een akkoord zou zijn om de chartertarieven te verlagen.

Uitkomst

De gesprekken met de laatste vier zouden uiterlijk begin volgende week afgerond moeten kunnen worden. HMM benadrukt ook dat de Financial Services Commission van de overheid heeft gezegd dat niet de deadline, maar de uitkomst van die onderhandelingen belangrijk is.

Deze week raakte ook bekend dat de Korea Development Bank (KDB) als grootste schuldeiser een aantal vorderingen ter waarde van 570 miljoen dollar omzet in kapitaal. De overheidsbank zal voor 40% eigenaar van HMM worden. In ruil voor een verlaging van de chartertarieven zullen de scheepseigenaars waarmee onderhandeld wordt, samen zowat 20% van de aandelen in handen krijgen.

THE Alliance

Zodra de door de KDB geleide herstructurering volgende maand wordt afgerond, zal de rederij werk maken van haar lidmaatschap van THE Alliance. Om in die nieuwe alliantie te geraken, is HMM bereid om nieuwe containerreuzen te bestellen. De grootste schepen uit de huidige vloot zijn tien schepen van 13.100 teu, waarvan vijf gecharterd. De vorming van THE Alliance werd eerder deze maand aangekondigd door de 'overblijvers' uit de G6 en de CKYHE Alliance (met uitzondering van HMM).

De rederij laat tot slot ook nog weten dat de opbrengst van de verkoop van de dochter Hyundai Securities 1,08 miljard dollar bedraagt en nog deze maand ontvangen zal worden. De KDB is akkoord gegaan om die opbrengst niet te gebruiken voor het aflossen van schulden, maar als werkkapitaal.