HMM bestelt voor 2,83 miljard dollar schepen

De Zuid-Koreaanse rederij Hyundai Merchant Marine (HMM) heeft vandaag de orders voor twintig containerreuzen van 15.000 tot 23.000 teu ondertekend. De grootste eenheden komen in de vaart wanneer de samenwerking met 2M afloopt.

De eerder ondertekende intentieverklaringen voor de nieuwbouwschepen werden vandaag omgezet in definitieve bestellingen. De Zuid-Koreaanse werf Daewoo zal zeven schepen van 23.000 teu bouwen, die 155,4 miljoen dollar per stuk kosten. Samsung bouwt vijf vergelijkbare schepen die elk 154,6 miljoen dollar kosten. Hyundai Heavy Industries kreeg de opdracht voor de bouw van acht eenheden van 15.000 teu waaraan een prijskaartje van 139,1 miljoen dollar per schip hangt.

Alles samen gaat het om een nieuwbouwprogramma van 396.000 teu dat een investering van maar liefst 2,83 miljard dollar vertegenwoordigt. De zwaar verlieslatende rederij wil met de grote en milieuvriendelijkere containerreuzen de slotkosten verlagen om zo weer winstgevend te worden.

Opvallend is dat alle schepen van 23.000 teu al tegen het tweede kwartaal van 2020 in de vaart moeten zijn. Het zal HMM toelaten om dan terug zelf grote schepen in te zetten tussen het Verre Oosten en Europa. De schepen van 15.000 teu die in principe voor de trans-Pacific bestemd zijn, moeten tegen juni 2021 allemaal in dienst zijn.

Eigen AEX

De Zuid-Koreaanse rederij koopt tussen de Far East en Europa momenteel slots bij de 2M-partners Maersk Line en MSC, maar dat akkoord vervalt in april 2020. HMM klopte bij 2M aan nadat de carrier een aansluiting bij de Transport High Efficient Alliance (THE Alliance) werd geweigerd. In april van dit jaar begon de rederij weer een eigen Asia North Europe Express Service (AEX), maar daarin varen kleine schepen van 4.728 tot 5.294 teu.

HMM is de tiende grootste containerrederij ter wereld met een vlootcapaciteit van 416.000 teu (73 schepen). Met het nieuwbouwprogramma kan HMM de vloot over drie jaar bijna verdubbelen. De Zuid-Koreaanse rederij is overigens ook nog eigenaar van negen containerreuzen die in het kader van de samenwerking met 2M tijdelijk aan Maersk en MSC werden verhuurd, maar na afloop van die charter naar HMM terugkeren. Die negen schepen zijn samen ook goed voor nog eens 100.000 slots.

Stefan Verberckmoes