HMM al eind deze maand in zee met THE Alliance

De Zuid-Koreaanse carrier HMM krijgt vanaf eind augustus slots op vier Verre-Oostendiensten van THE Alliance. Het slotakkoord met de 2M-partners Maersk en MSC blijft intussen gewoon doorlopen.

Aan de samenwerking tussen het 2M Vessel Sharing Agreement van Maersk en MSC met HMM (Hyundai Merchant Marine) komt op 31 maart 2020 een einde. De Koreaanse rederij wordt vanaf dan een volwaardig lid van THE Alliance en zal in de eerste helft van volgend jaar twaalf gloednieuwe megamaxen van 23.000 teu in de vaart nemen tussen de Far East en Noord-Europa.

De Koreanen wachten de datum van 1 april 2020 niet af om al met de toekomstige alliantiepartners Hapag-Lloyd, Ocean Network Express (ONE) en Yang Ming samen te werken. Ze staken deze maand de eigen AEX-dienst en zullen de lading die nu met die wekelijkse lijndienst meegaat, boeken op vier van de vijf diensten van THE Alliance op dit vaargebied.

Eigen schepen

De AEX-dienst werd in april vorig jaar gestart omdat HMM opnieuw eigen schepen wou inzetten tussen het Verre Oosten en Europa. De AEX is deel van een pendulumdienst die onder de merknaam PN2 ook de Far East met de westkust van Noord-Amerika verbindt. In de AEX/PN2 varen vijftien schepen met een capaciteit van 4.728 tot 5.466 teu. Daartoe behoort de ‘Hyundai Grace’ (foto), die als eerste de AEX-vloot verlaat om daarna tussen Azië en Australië te gaan varen. Zij zijn een serieus maatje kleiner dan de grootste schepen van THE Alliance (tweede foto).

Alle aanloophavens van de AEX-dienst worden eveneens bediend door de schepen van THE Alliance. De FE2 Service, die met een vloot van twaalf megamaxschepen van 19.870 tot 20.182 teu de grootste loop van THE Alliance is, heeft net als de AEX aanlopen in Busan, Shanghai, Yantian, Singapore, Rotterdam, Hamburg en Southampton. HMM zal vanaf eind augustus ook een allocatie krijgen op de FE3-, FE4- en FE5-diensten, die ook Antwerpen aanlopen en daar behandeld worden door PSA aan de Noordzeeterminal (Kaai 913).

Tien afvaarten

De stopzetting van de AEX Service betekent dat HMM na de laatste afvaart van de ‘Hyundai Confidence’ (5.443 teu) op 18 augustus vanuit Busan een tijdje geen schepen meer zal inzetten tussen het Verre Oosten en Europa. De Koreaanse carrier heeft desondanks met de allocaties op zes diensten van 2M en vier van THE Alliance een zeer uitgebreid netwerk met tien afvaarten per week en per richting.

Wanneer de samenwerking met 2M stopt, zal HMM niet alleen de twaalf nieuwbouwschepen van 23.000 teu voor de vloot van THE Alliance leveren. De Zuid-Koreaanse rederij zal ook een reeks schepen van 13.100 teu terugkrijgen. Het gaat hier om schepen die bij de start van de samenwerking met 2M in april 2017 aan Maersk en MSC werden verhuurd.

Stefan Verberckmoes