Helft van Hanjin-vloot wacht op open zee

Op de website van Hanjin werd deze week een lijst gepubliceerd met de status van alle container- en bulkschepen. “K” Line, Yang Ming en Evergreen werken intussen alternatieven uit.

Evergreen gaat samen met “K” Line en Yang Ming voortaan slots kopen op een gezamenlijke lijndienst van UASC en Cosco tussen het Verre Oosten en het Middellandse Zeegebied.

De Taiwanese carrier Evergreen sloot op dit vaargebied al eerder samenwerkingsakkoorden met zijn toekomstige partner CMA CGM, die nu nog lid is van Ocean Three.

Dat Evergreen nu op een andere dienst van Ocean Three ruimte gaat kopen, geldt in de eerste plaats echter als een alternatief voor het slotcharterakkoord met Hanjin Shipping. Sinds die Zuid-Koreaanse rederij op 31 augustus bescherming tegen schuldeisers heeft aangevraagd, willen de Taiwanezen er niet meer mee samenwerken.

Hanjin bood tussen de Far East en de Med wekelijkse afvaarten met schepen van gemiddeld 10.000 teu, maar die dienst is stilgevallen. De Far East loop van UASC en Cosco waarop de drie alliantiepartners Evergreen, “K” Line en Yang Ming it CKYHE nu een allocatie krijgen, wordt verzorgd door schepen met een capaciteit van 13.092 tot 14.993 teu.

Overzicht

Hanjin heeft zijn klanten intussen eindelijk via de eigen website een overzicht gegeven van de huidige status van alle schepen. Daaruit blijkt dat er intussen vijf aan de ketting liggen en dat er negen in een haven geblokkeerd zijn, waaronder de ‘Hanjin Europe’ van 13.102 teu die sinds 30 augustus bij Eurogate in Hamburg ligt afgemeerd en daar geen loods krijgt.

48 van de in totaal 97 schepen liggen nog steeds op zee op orders te wachten. Dat geldt onder andere voor de ‘Hanjin Harmony’ van 13.102 teu, die op 4 september nog Algeciras heeft kunnen aanlopen en die intussen al in Hamburg en Rotterdam inkomende lading uit de Far East had moeten lossen.

Het schip dobbert al bijna een week in de Golf van Biskaje uit vrees dat er in Hamburg of Rotterdam beslag op het schip zou gelegd worden of omdat sommige dienstverleners zoals loodsen, sleepboten of terminals hun diensten weigeren.

De rederij onderhandelt met beide havens over een oplossing, waarbij ECT vooral het risico ziet dat een schip van Hanjin voor langere tijd een ligplaats van de terminal Euromax zou kunnen blokkeren, zoals dat nu al in Hamburg het geval is met de ‘Hanjin Europe’.

Hanjin Group

Korean Air dat deel uitmaakt van de Hanjin Group heeft als grootste aandeelhouder intussen toch toegestemd om enkele tientallen miljoenen dollars vrij te maken om ervoor te zorgen dat de gestrande lading wordt afgeleverd.

De Zuid-Koreaanse overheid heeft bij monde van president Park Geun-hye gisteren nog eens herhaald dat het niet haar taak is om Hanjin Shipping te redden. Een woordvoerder van de Korea Development Bank verklaarde eind vorige week wel dat alle pogingen van Hyundai Merchant Marine om activa of personeel van Hanjin over te nemen, actief door de staatsbank zullen gesteund worden.