Heavy brengt binnenschip Lauranda 'thuis' in Baasrode

Het museumschip Lauranda keert terug naar de plaats waar het ooit begon: de scheepswerf in Baasrode. Een huzarenstukje van Heavy, dat eerder dit jaar ook de eerste etappe van de verplaatsing in goede banen leidde.

De Lauranda lag jarenlang als museumschip op het droge ter hoogte van het Antwerpse Steen. Nu die buurt een transformatie ondergaat, moet de collectie erfgoedschepen die daar tentoongesteld staat, uitwijken naar andere plekken. Voor de Lauranda werd beslist om het schip terug te brengen naar de scheepswerf in Baasrode. Op die plek, die intussen dienstdoet als museum, werd het schip 90 jaar geleden gebouwd. 

De specialisten van Heavy brachten het schip gistermiddag naar Baasrode. In de vroege uurtjes was de Lauranda, die sinds enkele maanden rustte op een terminal van de Wijngaardnatie, aan boord gebracht van een groter binnenschip en naar Baasrode gevaren. Daar werd het 80 ton zware schip door middel van zware kranen naar zijn plek in het droogdok van de voormalige scheepswerf gebracht. De operatie had veel bekijks van de plaatselijke bevolking en schoolkinderen. 

Tweeluik 

Voor Heavy is dit deel twee van een huzarenstuk. In juni van dit jaar bracht het bedrijf de Lauranda ook al van het Steen naar de Wijngaardnatie, in afwachting van de definitieve overbrenging naar Baasrode. Michael Vervoot overzag de hele operatie. "De grootste uitdaging was de Lauranda uit het transporterende binnenschip halen en naar het dok brengen. Om die operatie tot een goed einde te brengen, moet je tijdens hoogwater werken, wat betekent dat je maar een uurtje tijd hebt. Maar alles is vlot verlopen en ook de weersomstandigheden waren uitstekend."

Collectie verplaatsen

Het schip gewoon van Antwerpen naar Baasrode laten varen was geen optie: zeewaardig is het al lang niet meer en bovendien zijn er aanpassingen gebeurd om het als museum te gebruiken. Dan maar de weg op, met behulp van grote kranen en een trailer met 128 wielen. Vervoot schat het prijskaartje van de operatie op 75.000 euro. Intussen kreeg Heavy ook de opdracht om de andere museumstukken uit de collectie bij het Steen te verplaatsen. 

Voor liefhebbers van dergelijke spectaculaire klussen is er tussen vandaag en het einde van deze maand heel wat te beleven in de buurt van het Steen. Vannacht rond 01.20 uur gaat ook de historische sleepboot 'Amical' op transport van zijn huidige ligplaats richting droogdokken. Maandag 22 oktober gaan de Bru en klipperaak Sint-Antonius op transport, maandag 29 oktober volgt de Nieuwpoort. Tussen de transporten door lopen de voorbereidingswerken, met onder andere het afvijfzelen van de schepen en het opruimen van de voormalige museumzone bij het Steen. 

Waarom niet Antwerpen? 

Niet iedereen is te spreken over de terugkeer van de Lauranda naar Baasrode. Roland Van Cleempoel, voorzitter van het museum Rijn- en Binnenvaart, had de Lauranda liever in Antwerpen gezien. Als familielid van de schippersfamilie die de Lauranda tot begin jaren '70 exploiteerde, argumenteert hij dat Antwerpen wel degelijk de thuishaven van het schip is. "De Mercator is in Engeland gebouwd. Gaan we die ook terugbrengen naar Leith in Schotland? Antwerpen, de tweede grootste binnenvaarthaven van Europa, is een mooi historisch binnenschip kwijt. Ze hadden het hier kunnen houden en integreren in het Droogdokkenmuseum of in het museum Rijn- en Binnenvaart", klinkt het in een emotionele open brief.

Michiel Leen