Havens Antwerpen en Brugge fusioneren: Port of Antwerp-Bruges (+video)

De raden van bestuur van de havens van Zeebrugge en Antwerpen en de schepencolleges zetten het licht op groen voor een fusie van de twee havenbedrijven. De havenfusie zou eind 2021 volledig rond moeten zijn.

De fusiehaven is 'Port of Antwerp-Bruges' gedoopt. Het bestaande logo van Port of Antwerp wordt met de naam Bruges aangevuld. Onderaan ziet u een video van de ondertekening.

Structuur

Port of Antwerp-Bruges is een nv van publiek recht met de Stad Antwerpen en de Stad Brugge als enige aandeelhouders. Het aandeelhouderschap is verdeeld over de Stad Antwerpen met 80,2% en de Stad Brugge met 19,8%. De maatschappelijke zetel komt in Antwerpen.

Organisatie

In de raad van toezicht zullen vier onafhankelijke leden zetelen, waarbij er minstens een wordt aangeduid vanuit Brugge. De Stad Brugge krijgt drie vertegenwoordigers, de Stad Antwerpen zes. Annick De Ridder wordt voorzitter, de Brugse burgemeester Dirk De fauw ondervoorzitter.

Het directiecomité wordt gevormd met vier personen. Jacques Vandermeiren wordt daarin CEO. Voor Tom Hautekiet (CEO van Zeebrugge) is ook een plaats in het directiecomite. In Zeebrugge werd bij zijn aanstelling al de complementariteit van de Brugse nieuwkomer met zijn Antwerpse tegenhanger nadrukkelijk vermeld. De twee andere namen zijn niet bekendgemaakt.

Planning

Het fusieakkoord moet naar de gemeenteraden van Antwerpen en Brugge. De transactie is daarom onderworpen aan opschortende voorwaarden. Daarbij komt ook de goedkeuring van de Belgische mededingingsautoriteiten.

Eens de zegen van beide gemeenteraden is gegeven, start het integratietraject. Daarbij hoopt men ergens eind 2021 te landen. Op de voorstelling van het akkoord is beklemtoond dat nu heel wat overleg moet starten, ook rond de statuten van het personeel. Qua concessies werd gezegd dat ook daar geen grote revolutie zit aan te komen, maar tegelijk werd duidelijk gesteld dat ook daarrond vanuit één bedrijf zal worden gehandeld. De fusie houdt in dat de twee havens samen één bedrijf zullen vormen met één leiding, één financieel beleid en één gemeenschappelijke strategie. "In de nabije toekomst zal een eengemaakte organisatiestructuur en manier van werken worden ontwikkeld, met respect voor elkaars DNA en bedrijfscultuur", klinkt het in een mededeling. 

Synergie

"De haven wil zoveel mogelijk synergieën tot stand brengen, verder timmeren aan het ruime maatschappelijke draagvlak voor de motor van de Vlaamse economie en haar positie als logistiek, maritiem en industrieel centrum versterken", stelt het persbericht. "Niet alleen in Vlaanderen en België, maar ook op Europees niveau en wereldwijd."

De fusie komt er omdat de besturen menen dat de havens van Antwerpen en Zeebrugge in hoge mate complementair zijn. Antwerpen is sterk in de trafiek en opslag van containers, breakbulk en chemische producten, waar Zeebrugge een belangrijke haven is voor roro, containerbehandeling en de overslag van vloeibaar aardgas. "Om de meerwaarde van een eengemaakte haven zo goed mogelijk te benutten, trekt Port of Antwerp-Bruges de kaart van de interconnectiviteit", is de stelling. "Zo zal het goederenspoorvervoer tussen de twee sites worden gebundeld, wordt de estuaire vaart (door binnenschepen op de Noordzee) geoptimaliseerd en staat ook een verbinding via pijpleidingen op de prioriteitenlijst. De voorziene strategische investeringen, zoals de nieuwe zeesluis in Zeebrugge en de extra containercapaciteit in Antwerpen, worden verdergezet. Toekomstige investeringen zullen vanuit een eengemaakte bedrijfsvoering worden beoordeeld, zodat die beide havenplatformen ten goede komen en zodat de haven kan blijven tegemoetkomen aan de verwachtingen van haar klanten."

Op de persconferentie werd gesteld dat Zeebrugge een cruciale rol kan krijgen in de energiemarkt, ook met de productie van waterstof. Pijpleidingen naar Antwerpen moeten de verbruikers daar bedienen. Antwerpen blijft inzetten op containers en chemie, met de infrastructuur van Zeebrugge als interessante uitwijkmogelijkheid. "Wie containervracht heeft voor het Verenigd Koninkrijk, Scandinavië of zelfs Spanje, kan best in Zeebrugge terecht", stelt Dirk De fauw. "'Containers voor het hinterland zijn veel beter af als ze doorvaren naar Antwerpen. Want transport over de weg van containers is 20 tot 50 keer duurder."

(Zee)brugge

De fusie houdt wel in dat de naam Zeebrugge naar de lokale coulissen verdwijnt. "Brugge is misschien eerder bekend in het buitenland als toeristische stad", reageert burgemeester Dirk De fauw. "Maar we zijn ervan overtuigd dat de namen van twee sterke steden samen, veel beter zullen werken in het buitenland." 

Grootste containerhaven

Port of Antwerp-Bruges wordt de grootste containerhaven in Europa. "Tenminste als je het uitdrukt in tonnage", verduidelijkt Antwerps havenschepen Annick De Ridder. De totale doorvoer van beide havens bedraagt 278 miljoen ton. In containers zal jaarlijks ongeveer 157 miljoen ton worden gehaald. In teu levert dat volgens de fusiehaven de dertiende plaats wereldwijd op.

Port of Antwerp-Bruges zal met 8 miljoen ton per jaar ook een van de grootste breakbulkhavens van Europa worden. Ook in rollend materieel haalt Port of Antwerp-Bruges moeiteloos de Europese top. Zeebrugge was al de grootste autohaven. Met jaarlijks 18,1 miljoen ton wordt de fusiehaven veruit de grootste voor overslag van voertuigen in Europa. De 'nieuwe' haven zal ook meer dan 15% van de totale doorvoer van gas in Europa voor haar rekening nemen. 

Hier leest u reacties op de fusie van heel wat instanties en (CEO's van) bedrijven.

Bart Timperman