Havenarbeiders Zeebrugge weigeren ‘Gran Canaria Car’ te lossen

In Zeebrugge weigerden havenarbeiders vanmorgen om de ‘Gran Canaria Car’ van Suardiaz te lossen, nadat de bemanning zelf een 30-tal high & heavy-eenheden had losgemaakt. Vorige week kreeg dit door CLdN gecharterde autoschip al een waarschuwing.

Vanmorgen werd op de terminal van CLdN aan het Brittanniadok in Zeebrugge voor de tweede keer in een week tijd vastgesteld dat de bemanning van de ‘Gran Canaria Car’ al een gedeelte van de lading had losgemaakt. “Bij aankomst zagen de havenarbeiders dat al een 30-tal high & heavy-eenheden waren ‘losgesmeten’. Nochtans mag om veiligheidsredenen lashing & securing in de Belgische havens uitsluitend door opgeleide en erkende havenarbeiders gebeuren”, zegt Michael Voet, secretaris Zeebrugge van ACV-Transcom.

“Vorige week was op dit schip al hetzelfde gebeurd en werd een waarschuwing gegeven. Maar vanmorgen constateerden de foremen dat er opnieuw lading losgezet was. In Zeebrugge is het gebruikelijk dat we bij een tweede vaststelling actie ondernemen. De havenarbeiders hebben de activiteiten stilgelegd en de bemanning heeft de lading opnieuw moeten vastzetten. Pas daarna hebben de dokwerkers, zoals het hoort, de lading losgemaakt en aan land gebracht.”

Al in 2010

De Spaanse rederij Suardiz is een vaste bezoeker in Zeebrugge voor verbindingen met het Iberische schiereiland. Het specifieke roroschip ‘Gran Canaria Car’ wordt sinds kort door CLdN gecharterd als ondersteuning van de eigen vloot in de pre-brexit drukte van het overzetten van stocks tussen het Verenigd Koninkrijk en de EU.

“We begrijpen dat niet elk lid van een internationale, wisselende crew kennis heeft van de wet op de havenarbeid in de Belgische havens. Het is dan de taak van de rederij om correcte instructies te geven. Nochtans is in 2010 het management van rederij Suardiaz naar Zeebrugge gekomen voor een toelichting nadat de bemanning een volledige lading had losgesmeten”, zegt Voet.

Lessen van 'Herald of Free Enterprise'

De zorg voor ladingveiligheid is geen loze bekommernis, weten ze in Zeebrugge uit 'historische ondervinding'. “Vorige week op 6 maart was er de trieste herinnering aan het vergaan van de 'Herald of Free Enterprise' in 1987, toen bijna tweehonderd doden betreurd werden. De schuivende lading vormde een belangrijke factor in deze scheepsramp en daar zijn lessen uit getrokken. Vandaar zijn wij in Zeebrugge extra alert en mogen alleen erkende, goed opgeleide mensen ladingen behandelen. De Belgische wet-Major is in het belang van de veiligheid van zowel de bemanning en de dokwerkers, als van de lading en het schip”, aldus Voet.

Roel Jacobus